لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده ۱۵۰ میلیون دالر به مردم افغانستان کمک می‌کند


ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID)، ۱۵۰ میلیون دالر کمک به افغانستان را برای حمایت از زنان افغان، آموزش دختران و پسران و مصوونیت غذایی اعلام کرده است.

این اداره ناوقت روز جمعه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که ۳۰ میلیون دالر این پول، برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در افغانستان در نظر گرفته شده است.

بر بنیاد این اعلامیه، قرار است که این پول از طریق ادارۀ ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان به مصرف برسد.

ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا گفته است که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، محدودیت‌ها بر ابتدایی‌ترین حقوق زنان و دختران افغان افزایش یافته و زنان توسط طالبان در منزل محصور شده اند.

این اداره گفته است که مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده اند، دسترسی زنان به کار در مرکز و ولایات صرف به سکتور صحت محدود شده و خشونت علیه آنان افزایش یافته است.

ادارۀ انکشافی بینالمللی ایالات متحده امریکا افزوده است که با این کمک‌ها خدمات لازم برای زنان و دختران فعال شده و دسترسی زنان افغان به خدمات اجتماعی افزایش می‌یابد.

در اعلامیه گفته شده است که کمک‌های ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده نشان می‌دهد که این کشور از زنان و دختران افغان حمایت می‌کند.

اعلامیه گفته است: "از آنجایی که زنان و دختران در افغانستان با افزایش خشونت‌های جنسیتی روبرو استند، با این کمک‌های مالی، اسکان رایگان و مطمین برای زنان و دخترانی که از خشونت جان سالم به در برده‌ اند، کمک‌های حقوقی و مراقبت‌های بهداشتی فراهم می‌شود. مراقبت‌هایی که شامل حمایت‌های اجتماعی و روانی، مشاوره و آموزش حرفه‌ای است و فرصت‌های شغلی نیز برای زنان فراهم می‌شود."

علاوه بر این، ادارۀ انکشافی بین المللی ایالات متحده (USAID) در اعلامیه‌ای جداگانه گفته است که در زمینه آموزش دختران و پسران در افغانستان، با صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) قرارداد کمک ۴۰ میلیون دالری را امضا کرده است.

اعلامیه می‌گوید که از طریق کمک‌های جدید ادارۀ انکشافی ایالات متحده، یونیسف به صدها هزار افغان آسیب‌دیده کمک مالی خواهد کرد تا آن‌ها بتوانند به آموزش فرزندان شان در مکاتب ادامه دهند.

از سویی هم، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در صفحه تویترش نوشت که از ماه اگست ۲۰۲۱ به این طرف، به ۱۳۵هزار نفر در افغانستان کمک نقدی کرده است.

ایالات متحده امریکا در حالی در زمینه آموزش دختران و پسران به افغانستان کمک نقدی می‌کند که پس از اگست ۲۰۲۱، لیسه‌ها و مکاتب متوسطه دختران در این کشور بسته شده است. به گفتۀ ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا، در حال حاضر، دسترسی به آموزش ایمن و با کیفیت در افغانستان واقعیت ندارد.

کمک به امنیت غذایی

اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا در سومین اعلامیه‌ای خود به منظور حمایت از امنیت غذایی و سکتور زراعت در افغانستان، ۸۰ میلیون دالر دیگر به این کشور کمک کرده است.

در این اعلامیه آمده است که این کمک‌ها توسط سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد (FAO) در زمینه امنیت غذایی در افغانستان، حمایت از دهقانان و زنان سرپرست خانواده هزینه خواهد شد.

بر اساس این اعلامیه، همچنان این کمک به کسب و کارهای زراعتی در مقیاس متوسط در افغانستان موثر خواهد بود.

ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در حالی از کمک‌های جدید به افغانستان خبر داده که کمک‌های جامعه بین المللی به افغانستان از سال گذشته به این‌سو کاهش یافته است.

این در حالی است که روز دوشنبه پیشرو، یک سال از حکومت طالبان در افغانستان سپری می‌شود، اما حکومت آن‌ها تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

XS
SM
MD
LG