لینک های دسترسی

Breaking News

اعتیاد به مواد مخدر زندگی‌ام را نابود کرد- روایت یک معتاد


فریدالله، باشنده اصلی ولایت لوگر که بیش از دو سال است مواد مخدر استعمال می کند، در جستجوی راهی برای درمان و ترک مواد مخدر است.

او دو سال پیش به دعوت یکی از دوستانش مواد مخدر را استعمال کرده و پس از مدتی معتاد شده است.

فریدالله که به زودی پدر خواهد شد، بیش از یک ماه شده که خانواده‌اش را ترک کرده و به در پس‌کوچه‌های شهر کابل زندگی می‌کند.

او با اضافه کردن اینکه دوستی با "افراد نااهل" سرنوشت انسان را به مسیر نادرست سوق می دهد، معتاد شدن خود را این گونه روایت می‌کند :"از دست اندیوال بد و یا از دست خودم به این حالت گرفتار شدم. در ابتدا من کم- کم چرس می کشیدم. یک روز یک اندیوالم که در اردو ملی بود، من را با پودر (هرویین) آشنا کرد."

او در جستجوی پیدا کردن هزینه برگشت به ولایت لوگر است تا بتواند در کنار مادر و همسرش زندگی کند، اما نگرانی اصلی او ترک اعتیاد است. این معتاد خواهان همکاری کسانی است که در بخش درمان معتادان فعالیت دارند.

او به صدای امریکا گفت:" خانواده ام به یادم میایند، ولی نمی توانم بروم، پولی برای برگشت ندارم. دزدی نمی توانم و اگر مواد به من نرسد، دست و پاهایم می لرزد از چشمانم اشک می ریزد و حالتم خراب می شود."

در زمان جمهوریت ۸۸ مرکز درمان معتادان در سراسر افغانستان وجود داشت که گفتهٔ مقام های طالبان نزدیک به ۵۰ در صد این مراکز به دلیل کمبود امکانات مالی و دارو مسدود شده اند.

بر اساس تخمین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۷ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود که از آن تریاک کافی برای تولید ۶۵۰ تن هرویین به دست آمد، درحالی که در سال ۲۰۲۰ تولید هیرویین به ۵۹۰ تن می‌رسید.

عبدالله الدرداری، رییس برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان در گفتگوی با روزنامه "الشرق الاوسط "چاپ لندن شمار معتادان به مواد مخدر در افغانستان را چهار میلیون نفر گزارش داده که یک و نیم میلیون آنرا زنان و کودکان تشکیل می دهند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر ملل متحد در تازه ترین گزارش خود گفته است که ارزش کل تولید مخدرات افغانستان در سال ۲۰۲۱ بین ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دالر بوده است.

افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان و منبع اصلی هرویین در اروپا و آسیا است. در طی نزدیک به ۲۰ سال گذشته، واشنگتن بیش از هشت میلیارد دالر را برای محو کشت کوکنار در افغانستان هزینه کرد، اما کشت و تولید آن همه ساله افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG