لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید زنان معترض بر بستن دروازۀ یوناما؛ 'ملل متحد حتا توان حمایت از کارمندانش را ندارد'


همزمان با ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر زنان، ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان با انتقاد از ملل متحد گفته است که این سازمان نتوانسته حتا از حقوق کارمندان خود در این کشور حمایت کند.

این زنان معترض روز دوشنبه ۱۱ اپریل (۲۱ حمل) کنفرانس‌های مطبوعاتی را به دلیل تهدیدات امنیتی در مکان‌های سربسته در ولایات کابل، بدخشان، تخار و بامیان برگزار کرده و از ادامۀ نرمش جامعۀ بین المللی و به ویژه ملل متحد در قبال طالبان سخت انتقاد کرده اند.

به گفتۀ آنان، ممنوعیت کار زنان در ملل متحد توسط طالبان قابل پیشبینی بود و هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به جای ایستادگی در برابر این تصامیم، برخلاف توقع مردم افغانستان از خود انعطاف‌پذیری نشان داد.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) به تاریخ چهارم اپریل (۱۵ حمل) گفت که کارمندان زن ملل متحد از رفتن به کار در ولایت ننگرهار منع شده اند. پس از این اقدام طالبان، سازمان ملل متحد از تمامی کارمندانش در افغانستان خواست که تا دو روز دیگر به کار شان حاضر نشوند.

این زنان معترض همچنان گفته اند: "تعامل بدون قید و شرط جامعه بین‌المللی با طالبان و انعطاف‌پذیری و نرمش آنها در قبال نقض حقوق شهروندان افغانستان از سوی طالبان باعث شده است تا طالبان با جسارت و جرات بیشتر به سرکوب مردم افغانستان ادامه بدهند."

بر اساس ادعای این زنان، سازمان ملل متحد تا اکنون نتوانسته است که از حقوق مردم این کشور به ویژه کارمندانش حراست کند و به همین دلیل باید دروازۀ نمایندگی سیاسی خود را در کابل ببندند. به باور زنان معترض، یوناما به "مهمانخانه طالبان" مبدل شده و ادامۀ فعالیت آن هیچ موثریتی به مردم افغانستان ندارد.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) تا اکنون در این مورد واکنشی نشان نداده است.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) با صدور قطعنامه‌ای، ماموریت هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد.

رابرت وود، نمایندهٔ جاگزین ایالات متحده در سازمان ملل متحد در امور ویژهٔ سیاسی، با اشاره به وضعیت در افغانستان، نقش یوناما را برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران افغان و مشارکت گستردهٔ آنان در همه بخش‌ها و تامین صلح و ثبات در افغانستان بیش از هر وقت دیگر مهم توصیف کرده بود.

وود به تاریخ هشتم مارچ نیز گفته بود که کار یوناما به ویژه در زمینهٔ تامین صلح و ثبات، حقوق بشر، محافظت از کودکان و غیرنظامیان و توانمندسازی زنان در افغانستان حیاتی است. او پیشنهاد کرده بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید یوناما را به عنوان "راه نجات" برای مردم افغانستان حفظ کند.

انتقادها در حالی از جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد دربارۀ عدم فشارهای بیشتر بر طالبان وارد می‌شود که پیش از این، مقام‌های هیات معاونت ملل متحد در افغانستان گفته بودند که با مقامات طالبان در مورد اقدام تازهٔ حکومت این گروه پیرامون منع کارمندان زن این اداره صحبت خواهند کرد.

بر اساس گزارش‌ها ملل متحد، در حال حاضردحدود ۳۳۰۰ کارمند، به شمول نزدیک به ۶۰۰ کارمند زن، در افغانستان دارد که بیشتر آنان در بخش روند عملیاتی کمک‌های بشری مصروف کار اند.

XS
SM
MD
LG