لینک های دسترسی

Breaking News

تامس وست سفرش را به قطر، امارات متحدۀ عرب و ترکیه آغاز کرد


وزارت خارجهٔ امریکا ناوقت روز سه‌شنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) از آغاز سفر هفت روزه نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان به قطر، امارات متحدۀ عرب و ترکیه خبر داد.

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته است که آقای وست در این سفر، با چهره‌های سیاسی، خبرنگاران، فعالان مدنی، مدافعان حقوق ‌بشری و تاجران افغان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گفتۀ وزارت خارجۀ امریکا، تامس وست همچنان با مقام‌های قطری آخرین وضعیت افغانستان را به بررسی خواهد گرفت.

در اعلامیه آمده است: "جامعه بین‌المللی به دنبال راه‌‌های حل‌ برای چالش‌های افغانستان است که با تصمیم‌های اخیر طالبان برای محدود کردن مشارکت زنان در عملیات‌های بشردوستانه و منع آن‌ها از فعالیت‌های حیاتی خود برای سازمان ملل متحد بدتر شده است."

وزارت خارجۀ امریکا تاکید کرده که سفر آقای وست به کشورهای قطر، امارات متحدۀ عرب و ترکیه به تاریخ ۱۱ اپریل آغاز شده و تا ۱۸ این ماه ادامه خواهد یافت.

ایالات متحده در حالی از محدود کردن مشارکت زنان در روند عملیات کمک‌‌های بشری توسط طالبان ابراز نگرانی کرده است که این گروه در تازه‌ترین مورد، مانع کار زنان در دفاتر ملل متحد در افغانستان شدند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که طالبان از ورود کارمندان زن این سازمان به دفتر ولایت ننگرهار جلوگیری کرده است. این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

پیش از این، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته بود که از این فیصلهٔ "بزدلانه" طالبان نگران است. انتونی بلینکن، در صفحه تویترش نوشته بود که این تصمیم بر افغان‌های آسیب دیده و نیازمند به کمک‌های بشری، بیشتر تاثیر می‌گذارد.

این در حالی است که روز گذشته، هیات معاونت سازمان ملل متحد گفت که روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما، یک دوره بررسی عملیاتی را تا تاریخ پنجم ماه می سال ۲۰۲۳ آغاز کرده است.

بر اساس بیانیۀ یوناما که دیروز نشر شد، در جریان این دوره، این سازمان مشوره‌های لازم را انجام خواهد داد، تنظیمات عملیاتی مورد نیاز را روی دست خواهد گرفت و برنامه‌ریزی اضطراری را برای همه نتایج ممکن تسریع خواهد کرد.

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر فعالیت کاری و آموزشی زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند. این گروه نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند.

طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند.

XS
SM
MD
LG