لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: روسیه تلاش دارد 'درون‌های' ایرانی را در خاک خود تولید کند


جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید

قصر سفید می‌گوید روسیه نه تنها صدها طیارهٔ بدون سرنشین را از ایران دریافت کرده است، بلکه تلاش دارد با همکاری ایران تولید این طیاره‌ها را در خاک خود آغاز کند که نشانه‌ای از تعمیق همکاری نظامی بین دو کشور است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز جمعه نهم جون (۱۹ جوزا) با استناد از اطلاعات ادارات استخباراتی ایالات متحده گفت: "به نظر می رسد مشارکت نظامی روسیه و ایران در حال تعمیق است."

آقای کربی در بیانیه‌ای که به صدای امریکا ارسال شده، گفت: "ما اطلاعاتی داریم که روسیه مواد مورد نیاز برای ساخت کارخانهٔ تولید طیارهٔ های بدون سرنشین (درون) در داخل روسیه را از ایران دریافت می‌کند. این کارخانه می‌تواند در اوایل سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد."

او افزود که روسیه در هفته‌های اخیر، بارها از "درون‌های" ایرانی برای حمله به کیف و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم اوکراین استفاده کرده است و به نظر می‌رسد همکاری نظامی روسیه و ایران بیش از پیش در حال گسترش است.

قصر سفید تصاویر ماهواره‌ای از محل احتمالی این کارخانه در منطقهٔ ویژه اقتصادی البوگا در ۹۰۰ کیلومتری شرق مسکو و مسیر انتقال "درون‌ها" از طریق بندر امیر‌آباد ایران به بندر مخاچ‌قلعه در روسیه را به نشر رسانیده است.

کربی گفت که براساس اطلاعات ایالات متحده این "درون‌ها" در ایران ساخته شده و از طریق بحیرهٔ خزر (کسپین) به روسیه ارسال می‌شود و توسط نیروهای روسی علیه اوکراین استفاده می‌شوند.

واشنگتن تخمین می‌زند که روسیه صدها "درون‌" تهاجمی و تجهیزات مرتبط را از ایران دریافت کرده تا از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.

کربی با تاکید بر اینکه انتقال طیارهٔ های بدون سرنشین (درون) به روسیه "بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد" انجام گرفته، اقدامات روسیه و ایران را "نقض صریح تعهدات" شورای امنیت سازمان ملل خوانده و گفت: "ما به همکاری با متحدان و سازمان ملل متحد برای پاسخگو کردن روسیه و ایران ادامه خواهیم داد."

او همچنین افزود: "ما به اعمال تحریم‌ها علیه عواملی که در انتقال تجهیزات نظامی ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین دست دارند، ادامه خواهیم داد. در حال حاضر، ما تحریم‌های متعددی را وضع کرده‌ایم که عناصر روسی، ایرانی، و اتباع کشورهای ثالث درگیر در این فعالیت را هدف قرار می‌دهد."

به گفتهٔ قصر سفید، ایران به نوبه خود به دنبال خرید طیاره‌های جنگنده سو-۳۵، هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و طیاره‌های آموزشی جنگی YAK-130 از روسیه به ارزش میلیاردها دالر است.

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید همچنین گفت که ایالات متحده توصیه‌نامه تازه‌ای را برای کمک به کسب و کارها و سایر دولت‌ها برای درک بهتر خطرات ناشی از اشتراک در برنامهٔ "درون" ایران و روش‌های غیرقانونی که تهران برای تهیه قطعات آن استفاده می کند، منتشر خواهد کرد. این توصیه‌نامه به دولت‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تدابیری به‌کار بگیرند تا مطمین شوند که سهواً در دام برنامهٔ "درون" ایران نیافتند.

فعالیت‌های راکتی و طیارهٔ های بدون سرنشین (درون) ایران طی سال‌های گذشته از جدی‌ترین دلایل نگرانی کشورهای غربی نسبت به تهران بوده و موجب وضع چند بسته تحریم علیه ایران از سوی این کشورها شده است.

XS
SM
MD
LG