لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: جهان از ما توقعات زیاد دارد، اما همکاری نمی‌کند


امیرخان متقی در بخش بدیل معیشت و اشتغال‌زایی خواهان همکاری جامعه جهانی شد.
امیرخان متقی در بخش بدیل معیشت و اشتغال‌زایی خواهان همکاری جامعه جهانی شد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان می‌گوید که جامعه جهانی از این گروه توقعات زیادی دارد، اما هیچ گامی در راستای همکاری برنداشته است.

متقی روز سه شنبه ۲۳ جولای (دوم اسد) در کنفرانس ملی کار در کابل گفت که حکومت این گروه در بخش مبارزه با فساد اداری، مقابله با گروه داعش، محو کشت کوکنار و افتتاح پروژه‌های بزرگ اقدامات موثر را انجام داده است.

او گفت: "جهان از ما بازخواست می‌کند و به ما سفارشاتی هم می‌کند، مواد مخدر چطور شد، چگونه منع شود، امنیت چگونه تامین شود، از استفادۀ سو از خاک افغانستان چگونه جلوگیری شود، تقاضا این‌ها است، اما همکاری شان صفر است."

متقی با بیان اینکه چنین رویکرد جامعه جهانی "خنده‌آور و حیرت انگیز" است، گفت که حکومت طالبان توقع دارد تا جهان در این راستا مسوولیت خود را ادا کند.

به گفتۀ این مقام طالبان، در گذشته نبود امنیت بزرگترین چالش بود، اما حالا که به ادعای وی امنیت سرتاسری در افغانستان تامین شده، باید در راستای اشتغال‌زایی و بهبود زندگی شهروندان این کشور همکاری صورت بگیرد.

او با اشاره به محو کشت کوکنار گفت که معتادان درمان می‌خواهند و دهقانان بدیل معیشت. اما تاکید کرد که "متاسفانه تا اکنون در این بخش جهان مسوولیت خود را انجام نداده است. ضرر آن [مواد مخدر] به تمام جهان بود، قاچاق آن به تمام جهان بود، حالا که منع شده، فشار اقتصادی آن تنها کمر افغان‌ها را می‌شکند".

متقی افزود که علاوه بر عدم همکاری، جامعه جهانی بر سهولت‌های مالی و بانکی افغانستان تعزیرات و محدودیت‌ها را وضع کرده است.

با این حال، وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان کنفرانس دو روزه بین‌المللی کار را در کابل راه‌اندازی کرده و هدف آن را "بسیج عمومی برای اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری" بیان کرده است.

سمیع‌الله ابراهیمی، سخنگوی این وزارت گفته است در این کنفرانس که روز چهارشنبه هم ادامه می‌یابد، نمایندگان نهادهای بین‌المللی، سکتور خصوصی و ادارات حکومتی طالبان در مورد راه‌های اشتغال‌زایی بحث خواهند کرد.

متقی در حالی خواستار همکاری جامعه جهانی با مردم افغانستان شده که اکثر کشورها، به ویژه ایالات متحده، تشکیل حکومت فراگیر، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها و نیز مبارزهٔ جدی طالبان با گروه‌های تروریسیتی، به ویژه داعش و قطع رابطه با القاعده، را به عنوان پیش‌زمینه برای هرگونه تعامل سیاسی با طالبان مطرح کرده اند.

همچنان جامعه جهانی به کرات خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان افغانستان شده است، اما طالبان به این خواست‌ها نه تنها پاسخ مثبت نداده، بلکه آن را مسله داخلی افغانستان بیان کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG