لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار رهایی مطیع‌الله ویسا از بند طالبان شد


سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از حکومت طالبان خواسته است که مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن "راه قلم" و از حامیان آموزش دختران را بدون هیچ قید و شرط و تاخیری آزاد کند.

این سازمان ناوقت سه شنبه ۲۷ جون (ششم سرطان) در تویتی نگاشته است که از بازداشت خودسرانه و زندانی‌کردن مطیع‌الله ویسا توسط طالبان سه ماه سپری می‌شود.

عفو بین‌الملل نگاشته است: "بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، بازداشت مستمر وی نقض آشکار حق آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز است. اداره حاکم طالبان باید فوراً و بدون هیچ‌گونه شرطی، مطیع‌الله ویسا را آزاد کند".

مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۷ مارچ هنگام بازگشت از مسجد به سوی منزل در ساحهٔ خوشحال خان از مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل توسط استخبارات طالبان بازداشت شد.

اعضای خانوادۀ ویسا از وضعیت صحی وی ابراز نگرانی کرده و گفته است که با ویسا هیچ گونه ارتباطی ندارند.

این بار نخست نیست که سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی مطیع‌الله ویسا می‌شود، پیش از این، در اوایل ماه می، این سازمان خواستار آزادی وی و برخی دیگر از مدافعان حقوق بشر شده بود.

رسول پارسی استاد دانشگاه، حمزه الفت و شمس الرحمان رحیق، فعالان مدنی، مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار، حسیب احراری، شاعر و نویسنده، و ده‌ها فعال دیگر در بند طالبان به سر می‌برند.

با وصف تقاضای مکرر سازمان‌های بین‌المللی به شمول ملل متحد برای رهایی این فعالان، حکومت طالبان همچنان این فعالان را در بند نگه داشته است.

عفو بین‌الملل در حالی خواستار رهایی مطیع‌الله ویسا شده است که در گزارش ماه می دفتر هیات معاونت ملل متحد در مورد وضعیت بشری در افغانستان، از نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش آمده است که حاکمان کنونی افغانستان صدای مخالفان خود را خاموش می‌کنند.

حکومت طالبان هنوز به درخواست سازمان عفو بین الملل پاسخ نداده است، اما قبل بر این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مصاحبه‌ای با برنامهٔ حایل صدای امریکا گفت: "فردی به نام ویسا اقدامات خودسرانه داشت، بدون اینکه نظام را در جریان بگذارد نشست‌های پنهان و آشکار را راه اندازی می‌کرد. با خارج روابط داشت و از خارج دستور می‌گرفت."

این سخنگوی حکومت طالبان همچنان اتهام وارد کرد که ویسا "بر خلاف نظام کار می‌کرد" و باید برای تحقیقات احضار می‌شد.

هم‌زمان با این، نورایل کلیوال، یک فعال مدنی که حدود سه‌ونیم ماه پیش توسط طالبان بازداشت شده بود، روز گذشته آزاد شد. کلیوال در صفحه تویترش نگاشته است که پس از سه‌ونیم ماه حبس از سوی طالبان آزاد شده و به خانه بازگشته است.

XS
SM
MD
LG