لینک های دسترسی

Breaking News

سینیرلی‌اوغلو به متقی: جامعه بین المللی نگرانی هایی دارد که نباید آنرا نادیده بگیرید


وزارت خارجهٔ طالبان از دیدار امیرخان متقی،‌ سرپرست این وزارت، با فریدون هادی سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کنندۀ ویژه و بازرس مستقل در امور افغانستان ، خبر داده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای ناوقت روز پنجشنبه، ۲۲ جون (اول سرطان) گفته است که هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد به متقی گفته است که او احساس می کند که جامعه بین الملل مایل به تعامل با طالبان است. با‌ آنهم سینیرلی‌اوغلو تاکید کرد که جامعهٔ بین المللی نگرانی هایی دارد که گروه طالبان نباید آن را نادیده بگیرد.

در این اعلامیه آمده است: " افغانستان با داشتن موقعیت استراتیژیک، می‌تواند در تطبیق پروژه‌های بزرگ منطقه‌‌ای نقشی مهم بازی کند. به همین علت، امنیت در افغانستان اهمیت دارد و دیگر هیچ‌ کسی در اینجا خواهان جنگ نیست. البته باوجود این‌همه، جامعهٔ بین المللی بعضی نگرانی‌هایی دارد که نباید نادیده گرفته شود. "

بر اساس این اعلامیه، متقی گفت:" ما کشتار و مظالم گذشته در اینجا را به امن و ثبات تبدیل کردیم؛ حقوق اسلامی زنان را تامین کرده‌ایم؛ زمینه برای تطبیق پروژه‌ها‌ را فراهم کرده‌ایم و همه دستآوردهای ما در بخش امنیت و مواد مخدر بدون کمک خارجی صورت گرفته است."

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان همچنان در مورد تعزیرات بین المللی صحبت کرد و گفت که دو طرف بر ادامه بحث در مورد حل این مشکلات تاکید کردند.

سازمان ملل متحد تا اکنون درباره این ملاقات و اظهارات مطرح شده به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

این اظهارات سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در مورد حقوق زنان در حالی صورت می‌گیرد که روزا اوتنبایووا، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور افغانستا،‌ روز چهارشنبه، ۲۱ جون (۳۱جوزا) از طالبان خواست که اگر آنان می‌خواهند گامی به سوی به رسمیت شناختن شان برداشته شود و ادارات ملل متحد به گونه مثمر مردم افغانستان را کمک کنند، باید این ممنوعیت‌ها بر زنان و دختران را لغو کنند، در غیر آن به گفتۀ وی به رسمیت شناخته شدن طالبان "تقریباً ناممکن" خواهد بود.

آقای سینیرلی‌اوغلو، همچنان در این سفر با شماری دیگر از مقامات بلندپایه حکومت طالبان نیز گفتگو کرده است.

طبق اعلامیه وزارت داخلهٔ حکومت طالبان، سراج الدین حقانی سرپرست این وزارت، در دیدار با فریدون هادی سینیرلی‌اوغلو گفته است که ادارهٔ طالبان مسوولیت خود را در زمینه جلوگیری از مواد مخدر عملی کرده است و اکنون جامعهٔ بین المللی باید در این زمینه مسوولیت خود را ادا کند.

انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد،سینیرلی‌اوغلو را که یک دیپلومات ترکی است، به تاریخ ۲۵ اپریل (۵ ثور) به عنوان ارزیابی‌کننده مستقل سازمان ملل و هماهنگ‌کننده ویژه این سازمان برای افغانستان تعین کرد.

سرمنشی سازمان ملل متحد ازسینیرلی‌اوغلو خواسته است تا ارزیابی مستقل از وضعیت افغانستان را رهبری کند و پیشنهادات را برای یک استراتیژی واحد و هماهنگ برای حل چالش هایی که افغانستان با آن مواجه است، ارایه کند.

این نخستین سفر سینیرلی‌اوغلو به افغانستان پس از انتصا‌ب‌اش در این سمت است.
XS
SM
MD
LG