لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: این که طالبان خود را قربانی گروه‌های مخرب می‌خوانند، سخن میان تهی است 


سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در مصاحبه‌ای با صدای امریکا در مورد این که طالبان می‌گویند قربانی برخی از گروه‌های مخرب اند گفت که این "نزد جامعهٔ بین المللی یک سخن میان تهی است".

عبدالحق وثیق، رییس عمومی استخبارات حکومت طالبان امروز در نشستی در کابل گفت: "افغانستان قربانی فعالیت‌های مخرب برخی از گروه‌هایی است که مراکزی در همسایگی افغانستان و منطقه دارند و کار می‌کنند."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در مورد به صدای امریکا گفت: "این که طالبان خود را قربانی معرفی می‌کنند، پس از آن که به زور حکومت را در افغانستان به دست گرفتند یا تلاش کردند بگیرند، نزد جامعهٔ بین المللی بسیار میان تهی است."

این مقام امریکایی افزود که طالبان در زمان گرفتن قدرت در افغانستان برخی تعهداتی کرده بودند که آنرا عملی نکرده اند.

او افزود: "اگر طالبان در سطح جهان مشروعیت می‌خواهند، می‌خواهند جدی گرفته شوند و می‌‌خواهند که مشروع دیده شوند. آنان باید به برخی از تعهدات شان عمل کنند."

جان کربی اضافه کرد که طالبان مشکل امنیتی دارند، به ویژه تهدیدات تروریستی جاری در داخل افغانستان چیزی است که آنان باید آنرا بپذیرند.

پیش از این نیز، مقامات امریکایی از حضور گروه‌های تروریستی مانند داعش و شبکهٔ القاعده در افغانستان اظهار نگرانی کرده بودند.

اما وثیق گفته است که "در افغانستان مراکزی از گروه‌هایی که در گزارش‌های برخی سازمان‌های بین‌المللی ذکر شده، وجود ندارد و هیچ فعالیتی وجود ندارد..."

کربی یک بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده طالبان را منحیث مقامات حاکم افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد.

این در حالی است که تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) با نشر گزارشی هشدار داد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند.

در این گزارش هشدار داده شده است که این گروه‌ها با یافتن پناهگاه امن یا یافتن راه‌هایی برای بهره‌گیری از ضعف طالبان، باعث این ناامنی خواهند شد و افغانستان را این گروه‌ها "منحیث سرزمین مسالمت‌آمیز یا دوست" تلقی می‌کنند.

اما رییس استخبارات حکومت طالبان گفت که کشورهای منطقه و جهان باید متوجه "نقشه‌های خطرناک" این سازمان‌ها و شبکه‌های استخباراتی باشند، در غیر آن به گفتۀ وی "ممکن است در آیندۀ نزدیک بهای سنگینی به دلیل این بی‌توجهی بپردازند و با عواقب خطرناکی مواجه شوند".

با آنهم، او از کدام کشوریا گروه خاص نام نبرد.

گروه

XS
SM
MD
LG