لینک های دسترسی

Breaking News

چین: حکومت طالبان برای کسب مشروعیت کامل به اصلاحات نیاز دارد 


وانگ‌ وینبن، سخنگوی وزارت خارجۀ چین
وانگ‌ وینبن، سخنگوی وزارت خارجۀ چین

چین می‌گوید که حکومت طالبان برای کسب مشروعیت کامل دپلوماتیک به اصلاحات سیاسی، تامین امنیت و بهبود روابط با همسایه‌هایش نیاز دارد.

چین حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما یکی از چند کشوری است که روابط دپلوماتیک خود را با طالبان نگهداشته و هر دو کشور میزبان سفیرهای همدیگر اند.

وانگ‌ وینبن، سخنگوی وزارت خارجۀ چین امروز پنجم دسمبر (۱۴ قوس) در یک نشست خبری در پاسخ به یک پرسش در مورد این که آیا بیجینگ حکومت طالبان را به رسمیت می‌شناسد گفت: "منحیث یک همسایۀ دیرینۀ دوست افغانستان، چین به این باور است که افغانستان نباید از جامعۀ بین المللی جدا نگهداشته شود."

او افزود: "ما امیدواریم که افغانستان بیشتر به توقعات جامعۀ بین المللی پاسخ بدهد، تشکیلات سیاسی همه‌شمول و باز را ایجاد کند، پالیسی‌های خارجی و داخلی معقول و میانه‌رو را در پیش گیرد، با تمام انواع نیروهای دهشت افگنی قاطعانه مبارزه کند، با سایر کشورها، به ویژه همسایه هایش روابط دوستانه احیا کند و خود را در جامعۀ جهانی مدغم سازد."

سخنگوی وزارت خارجۀ چین اضافه کرد که زمانیکه افغانستان به نگرانی‌های بین المللی رسیدگی کند، رسمیت جهانی حکومت طالبان به گونۀ عادی دنبال خواهد شد.

این در حالی است که چین در پروژه‌های مختلف، به شمول استخراج معادن در افغانستان سرمایه گذاری کرده و تعاملات تجارتی نیز با افغانستان دارد.

حکومت طالبان گفته است که می‌خواهد رسماً با پروژهٔ زیربنایی "یک کمربند یک راه" چین بپیوندد و برای مذاکرات در این خصوص تیم تخنیکی خود را به چین خواهد فرستاد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز که روز پنجشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) نشر شد، گفت: "از چین تقاضا می‌کنیم اجازه دهد که ما بخشی از ابتکار یک کمربند یک راه و دهلیز اقتصادی پاکستان-چین باشیم."

طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، همزمان با خروج نیروهای بین المللی بر افغانستان مسلط شدند، اما از آن به بعد به دلیل وضع محدودیت‌ها، به ویژه بر زنان و دختران، از سوی جامعۀ بین المللی مورد انتقاد شدید قرار گرفته و تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

گروه

XS
SM
MD
LG