لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: رییس جمهور چین اعتبارنامۀ سفیر ما را پذیرفت 


وزارت خارجۀ حکومت طالبان امروز ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) گفت که شی جینپینگ، رییس جمهور چین، اعتمادنامۀ سفیر این گروه به بیجینگ را پذیرفت.

طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ یک بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند و تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته و حتا نام‌های شماری از رهبران این گروه هنوز هم در فهرست سیاه ملل متحد قرار دارد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که اسد‌الله بلال کریمی منحیث "سفیرکبیر و نمایندۀ فوق العادۀ امارت اسلامی" اعتبار نامه‌اش را به رییس جمهورچین سپرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای امریکا گفت که آنها این گزارش ها را دیده اند و حکومت چین باید در مورد اینکه این اقدام آنان چه مفهومی دارد و یا اینکه آیا آنان طالبان را به رسمیت می‌شناسند یا خیر، جواب بدهد.

جامعۀ بین المللی، به شمول ایالات متحده، به کرات گفته است که اگر طالبان خواهان کسب مشروعیت و رسمیت یافتن درعرصۀ بین‌المللی اند، باید به حقوق تمامی شهروندان این کشور، به شمول زنان و دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند، حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و روابط خود را با گروه‌های تروریستی، مانند شبکۀ القاعده، قطع کنند.

میلر بار دیگر تاکید کرد که رابطه طالبان با جامعه بین المللی کاملاً به رویکرد آن گروه، به ویژه احترام به حقوق زنان و دختران بستگی دارد.

بلخی همچنان گفته است که کریمی در جریان مراسم سپردن اعتمادنامه‌اش با وانگ یی، وزیر خارجۀ چین، نیز ملاقات کرد.

کریمی در دسمبر سال گذشته پس از تسلیم دهلی نسخه‌ای از اعتمادنامه‌اش به وزارت خارجۀ چین، مسوولیت سفارت افغانستان در بیجینگ را بر عهده گرفت.

سال گذشته، حکومت طالبان گفت که ملا محمد حسن آخند، رییس الوزرای حکومت این گروه، اعتماد نامۀ سفیر چین در کابل را پذیرفت.

ماه گذشته، وانگ‌ وینبن، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، در یک نشست خبری در پاسخ به یک پرسش در مورد این که آیا بیجینگ حکومت طالبان را به رسمیت می‌شناسد گفت: "منحیث یک همسایۀ دیرینۀ دوست افغانستان، چین به این باور است که افغانستان نباید از جامعۀ بین المللی جدا نگهداشته شود."

او افزود: "ما امیدواریم که افغانستان بیشتر به توقعات جامعۀ بین المللی پاسخ بدهد، تشکیلات سیاسی همه‌شمول و باز را ایجاد کند، پالیسی‌های خارجی و داخلی معقول و میانه‌رو را در پیش گیرد، با تمام انواع نیروهای دهشت افگنی قاطعانه مبارزه کند، با سایر کشورها، به ویژه همسایه هایش روابط دوستانه احیا کند و خود را در جامعۀ جهانی مدغم سازد."

طالبان بیش از دوسال است که دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را به روی دختران مسدود کرده و اجازه نمی‌دهند که زنان در موسسات داخلی و خارجی کار کنند، به استثنای سکتورهای معارف و صحت.

بیجینگ در اواخر ساله گذشته به طالبان هشدار داده بود که با اجرای سیاست های سختگیرانه در قبال زنان افغان نمی‌توانند به عنوان عضو جامعه بین المللی پذیرفته شوند.

اما چین نخستین کشوری است که سفیر خود را رسماً به حکومت طالبان معرفی کرد. ایران و روسیه نیز دپلومات های طالبان را پذیرفته اند، اما حکومت شان را باوجود تلاش های طالبان برای کسب مشروعیت، تا هنوز به رسمیت نشناخته اند.

چین در پروژه‌های مختلف، به شمول استخراج معادن، در افغانستان سرمایه گذاری کرده و تعاملات تجارتی نیز با این کشور دارد.

حکومت طالبان نیز گفته است که می‌خواهد رسماً با پروژهٔ زیربنایی "یک کمربند یک راه" چین بپیوندد.

گروه

XS
SM
MD
LG