لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان مدنی: امریکا در مذاکرات با طالبان خواست‌های مردم افغانستان را نادیده می‌گیرد


ده‌ها نهاد مدافع حقوق زنان در نامه‌ای سرگشاده به وزیر خارجه امریکا از مذاکرات نمایندگان ایالات متحده با طالبان انتقاد کرده و گفته اند که واشنگتن از خواست‌های مردم افغانستان در این گفتگوها چشم‌پوشی می‌کند.

حدود ۶۰ ایتلاف و شبکه که در راستای دفاع از حقوق زنان افغانستان فعالیت دارند، اخیراً در این نامه به انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، از آنچه تلاش برای مشروعیت بخشی بین‌المللی برای طالبان خوانده شده، ابراز نگرانی کرده اند.

در این نامه آمده است: "ما حکومت ایالت متحده به خاطری شدیداََ متاثر شده ایم که امریکا از خواست‌های زنان و مردم افغانستان مبنی بر جلوگیری فوری از جرایم و جنایات جنگی، تشکیل حکومت مشروع و همه‌شمول، و احترام و تضمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و محافظت ازمردم آسیب پذیر چشم‌پوشی می‌کند."

این ایتلاف‌ها و شبکه‌ها انتقاد کرده اند که ایالات متحده، بار دیگر همانند توافق دوحه بدون تعامل با جامعۀ مدنی و زنان افغانستان، گروه‌های سیاسی و به دور از چشم‌ رسانه‌ها به اعتمادسازی پرداخته است.

نامه به یافته‌های خانه آزادی (Freedom House)، گزارش‌های گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد، عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و سایر نهادهای حقوق بشری اشاره کرده و گفته است که طالبان در حال ''ارتکاب اپارتاید جنسیتی'' در افغانستان اند.

این ایتلاف‌ها و شبکه‌ها گفته اند: "ما باور داریم که برای راه حل سیاسی پایدار افغانستان، ایالات متحده امریکا و سایر بازیگران باید شفاف و پاسخگو در برابر مردم افغانستان باشند و از خواست‌های ما به حیث وسیله و ابزار تحریف استفاده نکنند."

این در حالی است که تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان، رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان و کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان، به تاریخ ۳۰ و ۳۱ جولای در دوحه،‌ پایتخت قطر، با هیات طالبان به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، دیدار کردند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که مسایل حقوق بشر، کمک‌های بشری به افغانستان، مبارزه با تروریزم و قاچاق مخدرات، اعتمادسازی و رهایی شهروندان ایالات متحده از قید طالبان از مسایل عمدۀ مورد بحث در این نشست بوده است.

طالبان گفته اند که در این نشست در مورد "اعتمادسازی میان دو طرف و برداشتن گام‌های عملی در این‌ راستا، حذف فهرست‌های سیاه و برداشتن تحریم‌ها، آزاد سازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان و مبارزه با مواد مخدر" بحث شد.

این مدافعان حقوق بشر از وزیر خارجۀ ایالات متحده خواستند که در مسایل مختلف وضاحت بدهد از جمله در مذاکرات اخیر قطر چه تعهدات و تضمین‌هایی در راستای حقوق بشر به ویژه حقوق زنان صورت گرفت، در چه زمینه‌های باید اعتماد سازی صورت بگیرد و چه تصامیمی در بخش اقتصادی گرفته شد.

در این حال، وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است هیات امریکایی در مورد بحران حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی عمیق دارد. در اعلامیه آمده است: "مقام‌های امریکایی از طالبان خواستند تا پالیسی‌هایی را معکوس کنند که مسبب وخامت اوضاع بشری به ویژه وضعیت زنان، دختران و اجتماعات آسیب‌پذیر است."

به نقل از اعلامیهٔ‌ وزارت خارجهٔ ایالات متحده،‌ مقام‌های امریکایی در دیدار با طالبان به خاطر بازداشت‌ها، سرکوب رسانه‌ها و وضع محدودیت بر مناسک مذهبی در افغانستان ابراز نگرانی شدید کرده و گفتند که ایالات متحده از تقاضاهای مردم افغانستان برای احترام به حقوق شان و صداهایی که آیندهٔ این کشور را شکل می‌دهد، حمایت می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG