لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا در ملل متحد: طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم


لیندا تامس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد
لیندا تامس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد

لیندا تامس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفته است که ایالات متحده در صدد به رسمیت شناختن طالبان نیست بلکه بر آن گروه فشار وارد می‌کند تا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

گرینفیلد که در مراسم به عهده گرفتن ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، هدف از تماس‌ اخیر دپلوماتان امریکایی با هیات طالبان را در قطر، اعمال فشار بر آن گروه خواند تا به گفتۀ وی به حقوق بشری مردم افغانستان احترام بگذارد.

تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان، رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان و کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان، به تاریخ ۳۰ و ۳۱ جولای در دوحه،‌ پایتخت قطر، با هیات طالبان به رهبری مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان دیدار کردند.

گرینفیلد گفت: "در مورد افغانستان، موقف ما بسیار روشن بوده است. معتقدیم که دختران افغان باید اجازه داشته باشند به مکتب برگردند و زنان افغان دوباره به کار بروند. به این خاطر بر طالبان فشار وارد کرده ایم. ما طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم. به دلیل تصمیم طالبان برای اجازه ندادن به آموزش دختران، هیچ حمایتی از طالبان نکرده‌ایم."

سفیر گرینفیلد گفت که در طول ماه اگست ۲۰۲۳ که ایالات متحده ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عهده دارد، به موضوعات حقوق بشری خواهد پرداخت و به گفتۀ وی "افغانستان قطعاً در صدر این فهرست قرار خواهد داشت."

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که مسایل حقوق بشر، کمک‌های بشری به افغانستان، مبارزه با تروریزم و قاچاق مخدرات، اعتمادسازی و رهایی شهروندان ایالات متحده از قید طالبان از مسایل عمدۀ مورد بحث در دیدار اخیر وست و امیری با هیات طالبان بوده است. طالبان گفته اند که در این نشست در مورد "اعتمادسازی میان دو طرف و برداشتن گام‌های عملی در این‌ راستا، حذف فهرست‌های سیاه و برداشتن تحریم‌ها، آزاد سازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان و مبارزه با مواد مخدر" بحث شد.

لیندا تامس-گرینفیلد با اشاره به دیدار دپلوماتان امریکایی با هیات طالبان گفت: "تا هنوز پیشرفت آشکار در افغانستان رونما نشده است، از همین رو با طالبان تعامل کرده‌ایم تا بر آنان در خصوص مسایل حقوق بشری فشار وارد شود. آنان مطبوعات را سرکوب می‌کنند. دختران را از آموزش و زنان را از کار باز داشته اند. تمام این مسایل با طالبان مطرح شد."

گرینفیلد گفت : " کارهای زیادی برای انجام دادن [در افغانستان] باقی‌مانده است و فشار زیادی باید بر طالبان اعمال شود تا آنان به تعهدات بین‌المللی شان پابند بمانند و به حقوق بشری زنان و دختران و شهروندان عادی [افغانستان] احترام بگذارند."

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، محدودیت‌های شدیدی را بر حق کار و آموزش زنان وضع کردند. آنان دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه‌ها را به روی دختران مسدود کرده و نیز زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی به شمول دفاتر ملل متحد منع کردند.

طالبان همچنان وزارت امور زنان را منحل کرده و وزارت امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد کردند. این گروه همچنان بر سیر و سفر زنان بدون محرم، رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، حمام‌های عمومی و کلب‌های ورزشی ممنوعیت وضع کرده و نیز آرایشگاه‌های زنانه را بسته اند.جامعهٔ بین‌المللی همواره تاکید کرده است که اگر طالبان در پی کسب مشروعیت اند، باید نخست به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌‌ها احترام گذاشته و نیز حکومت همه‌شمول را شکل دهند.

گروه

XS
SM
MD
LG