لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ تنبیۀ فزیکی در افغانستان؛ طالبان پنج نفر را در محضر عام شلاق زدند


محکمۀ عالی حکومت طالبان گفته است که در جریان سه روز گذشته، کم از کم پنج نفر به شمول دو زن را به اتهام‌های مختلف در محضر عام شلاق زده اند.

این ادارۀ حکومت طالبان گفته است که حکم تعزیری بر این متهمان در ولایت‌های کابل، میدان وردگ و قندهار اجرا شده و متهمان در محضر عام شلاق زده شده اند.

بر بنیاد معلومات محکمۀ حکومت طالبان، روز پنجشنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) یک زن را ۳۹ شلاق زدند؛ طالبان این خانم به فرار از منزل متهم کرده‌اند.

در خبرنامه محکمۀ عالی طالبان همچنان آمده، که یک زن و یک مرد به اتهام "ارتباط نامشروع" در ولسوالی استالف کابل محاکمه شده و هر کدام آنان به ۳۲ تا ۳۹ شلاق محکوم شده‌اند.

به گفتۀ طالبان، در جریان هفته گذشته، دو نفر دیگر در ولسوالی دایمیرداد میدان وردک به اتهام دزدی در محضر عام، هر کدام ۳۹ شلاق زده اند.

طالبان پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان حاکم شدند، تا حالا صدها شهروند این کشور از جمله زنان را به اتهامات مختلف از جمله "جرایم اخلاقی" در استدیوم‌های ورزشی در حضور هزاران نفر شلاق زده اند. محکمۀ عالی حکومت این گروه همچنان چهار مرد را پس از محکومیت به قتل در محضر عام اعدام کرده است.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته، تنبیۀ فزیکی متهمان توسط طالبان در افغانستان افزایش یافته و متهمان به در حضور عام در کابل و دیگر ولایات افغانستان شلاق زده شده اند.

شماری از فعالان حقوق زن اخیراً از ادامۀ تنبیۀ فزیکی متهمان توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از خاموشی نهادهای بین‌المللی حقوق بشری به شمول سازمان ملل متحد در این مورد انتقاد کردند.

در نزدیک سه سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، رهبر طالبان فرمان‌های متعددی را صادر کرده است که شماری از این فرمان‌ها بر زنان محدودیت وضع کرده است.

زنان در زیر حاکمیت طالبان اکثرا از کار در سکتور عامه و سازمان‌های غیر حکومتی به شمول سازمان ملل متحد منع شده اند. برعلاوۀ منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، طالبان محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران در افغانستان اعمال کرده اند. این اقدامات طالبان با انتقاد‌های شدید فعالان جامعه مدنی و سازمان‌های بین المللی حامی حقوق بشر مواجه شده است.

اخیراً هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، از اجرای حدود شرعی مانند قصاص و مجازات بدنی متهمان در محضر عام دفاع کرد و آن را در مطابقت با قوانین اسلامی خوانده است

گروه

XS
SM
MD
LG