لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات زنان آرایشگر در کابل با خشونت طالبان سرکوب شد


ده‌ها تن از زنان به شمول آرایشگران به دلیل تصمیم طالبان مبنی بر بستن آرایشگاه‌های زنانه تظاهرات کردند، اما این اعتراضات با خشونت از سوی نیروهای امنیتی طالبان سرکوب شد.

زنان معترض روز چهارشنبه ۱۹ جولای (۲۸ سرطان) با حمل شعارهای "کار ما را از ما نگیرید" و "نان، کار، آزادی و عدالت" بر جاده‌ها اعتراض کردند.

در ویدیوهایی که به صدای امریکا رسیده است، نیروهای طالبان را نشان می‌دهد که با شلیک‌های هوایی واستفاده از موترهای آب‌پاش جلو این تظاهرات را گرفتند.

یکی از زنان با فرستادن پیام صوتی به خبرنگاران گفت که طالبان با استفاده از چوب، دنده‌های برقی، گاز اشک‌آور و شلیک‌های هوایی زنان معترض را متفرق کردند. او که نخواست نامش فاش شود، گفت: "دختران را لت کردند و موبایل‌های شان را هم گرفتند".

همچنان یکی دیگر از معترضان از بازداشت برخی آرایشگران معترض توسط طالبان خبر داد. این معترض گفت: "ما حالی کوچه به کوچه می‌دویم، دیگر آرایشگران ما را گرفتند در موتر انداختند، نمی‌فهمم سرنوشت آنها چی می‌شود، تمام شان را بردند".

این بار نخست نیست که تظاهرات زنان در کابل با خشونت از سوی طالبان سرکوب می‌شود، پیش از این نیز بارها همایش‌های اعتراضی زنان در کابل و شماری از ولایات با خشونت نیروهای امنیتی طالبان روبرو شده بود.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به تاریخ چهارم جولای (۱۳ سرطان) بنا به دستور شفاهی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، به مالکان آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان اطلاع داد که در جریان یک ماه، فعالیت‌های شان را متوقف کنند.

حکومت طالبان از این فیصله‌اش به نحوی دفاع کرده است. محمدصادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، ناوقت روز پنج‌شنبه، ششم جولای (۱۵ سرطان) در یک پیام ویدیویی به رسانه‌ها گفت که برخی از فعالیت‌های این آرایشگاه‌ها در کنار مشکلات شرعی، هزینهٔ کمرشکن را بر مشتریان آرایشگاه‌های زنانه تحمیل می‌کرد.

عاکف گفت:‌ "یکی اینکه در این وضعیت بد اقتصادی کشور اسراف بود و هزینۀ که آنجا گرفته می‌شد بر خانوادۀ پسر [داماد] زیاد بود. دوم این بود که از لحاظ شرعی جایز نیست که برای زینت یک انسان دیگران موی بکارند و سوم اینکه در آنجا موی‌های زنان چیده می‌شد که از این کار مخالفت آشکار با شریعت است".

همچنان عاکف مهاجر، دلیل دیگر بستن آرایشگاه‌های زنانه را نبود جای وضو در این مکان‌ها خواند.

قبلاً هیات معاونت ملل متحد (یوناما) از حکومت طالبان خواست تا فرمان مسدود کردن آرایشگا‌ه‌های زنانه را پس بگیرند.

سیما بحوث، رییس اجرایی ادارۀ امور زنان سازمان ملل متحد، به بستن آرایشگاه‌های زنان توسط حکومت طالبان واکنش نشان داده و به تاریخ هفتم جولای (۱۶ سرطان) با نشر تویتی گفت: "بسته شدن سالون‌های زیبایی (زنان) در افغانستان ضربه دیگری به حقوق زنان و تلاشی بیشتر برای حذف آنها از زندگی عمومی است. آیندۀ افغانستان باید مشمول زنان باشد".

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغان در این خصوص گفته است که این اقدام طالبان افغانستان را بیشتر به انزوا خواهد برد.

او در پنجم جولای در تویترش نوشت: "ممنوعیت طالبان بر آرایشگاه‌ها حذف مکان مهم دیگری است برای کار زنانی که برای تامین معیشت خانواده‌های خود تلاش می‌کنند. این ممنوعیت، یکی از معدود پناهگاه‌های زنان در خارج از خانه را از بین می‌برد و کشور را بیشتر به یک مکان بی‌رحم و شدیداً منزوی‌شده در جهان مبدل می‌سازد".

تا کنون مشخص نیست که چه تعداد زنان از این اقدام حکومت طالبان متحمل ضرر اقتصادی می‌شوند، اما بر اساس آمار اتحادیه آرایشگران زن، حدود ۱۲۰۰ آرایشگاه در سراسر افغانستان ثبت شده است که حد اقل در هر کدام این آرایشگاه‌ها سه زن مصروف کار بودند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران این کشور وضع کردند. ممنوعیت کار زنان افغان با دفاتر سازمان ملل متحد، محدودیت‌های اعمال‌شدۀ طالبان بر کار زنان و دختران افغان در سازمان‌های غیردولتی و نهادهای دپلوماتیک، منع آموزش در مکاتب متوسطه و تحصیلات عالی، ممانعت رفتن دختران و زنان افغان به پارک‌های عمومی، ورزشگاه‌ها و حمام بخشی از این محدودیت‌ها است.

گرچه جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی بارها خواستار لغو این محدودیت‌های طالبان شده اند، اما تا اکنون حکومت این گروه نه تنها از موضع خود عقب‌نشینی نکرده، بلکه ادعا نیز کرده است که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین است.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر این اقدامات حکومت طالبان را تبعیض جنسیتی سیستماتیک علیه زنان خوانده و از طالبان خواسته اند که تمام این محدودیت‌ها را بردارند.

XS
SM
MD
LG