لینک های دسترسی

Breaking News

کمبود بودجه برنامه جهانی غذا؛ ۶۰۰هزار زن افغان از دریافت غذای مقوی محروم خواهند شد


ملل متحد گفته است که حدود ۳.۲ میلیون کودک و نزدیک به ۸۰۰هزار زن در افغانستان از سوتغذیه شدید رنج می‌برند.
ملل متحد گفته است که حدود ۳.۲ میلیون کودک و نزدیک به ۸۰۰هزار زن در افغانستان از سوتغذیه شدید رنج می‌برند.

برنامه جهانی غذا با اشاره به کمبود بودجه در افغانستان نگرانی کرده است که این چالش سبب محرومیت صدها هزار زن از دریافت غذای مقوی این اداره ملل متحد محروم خواهند شد.

برنامه جهانی غذا جمعه دوم اگست (۱۲ اسد) در شبکه اجتماعی ایکس گفت که در سال جاری میلادی، با توزیع مواد غذایی مقوی از بیش از ۱.۶ میلیون زن باردار و شیرده برای پیشگیری و درمان سوتغذیه در افغانستان حمایت کرده است.

اما این سازمان نگاشته است: "تابستان امسال به دلیل کمبود بودجه، ۶۰۰هزار زن غذای مقوی دریافت نخواهند کرد."

این اداره ملل متحد در اوایل ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بود که حدود ۳.۲ میلیون کودک و نزدیک به ۸۰۰هزار زن در افغانستان از سوتغذیه شدید رنج خواهند برد.

برنامه جهانی غذا ۲۷۰۰ مرکز درمانی را در سراسر افغانستان حمایت می‌کند که زنان و کودکان مبتلا به سوتغذیه در آنها تحت درمان قرار می‌گیرند.

این اداره ملل متحد سال گذشته تخمین زد که نزدیک به ۸۰۰هزار زن باردار و شیرده در سراسر افغانستان به سوتغذیه مبتلا شوند، اما آمار در کلینیک‌ها به ۱.۲ میلیون نفر افزایش یافت.

پیش از این مونا شیخ، مسوول بخش سوتغذیه در برنامه جهانی غذا، گفته است که امسال ممکن آمار مادران باردار و شیرده که به سوتغذیه مبتلا می‌شود، افزایش یابد و علاوه بر این سه میلیون کودک نیز در افغانستان دچار سوتغذیه خواهند شد.

مونا شیخ گفته است که برنامه جهانی از جمله تمامی مبتلایان به سوتغذیه، فقط می‌تواند ۱.۶ میلیون نفر آنان را تحت پوشش درمان و کمک قرار دهد.

در این حال، وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به ۲۱۰هزار کودک و ۱۴۰هزار مادر مبتلا به سوتغذیه متوسط و ۱۲۰هزار کودک و مادر مبتلا به سوتغذیه شدید، خدمات صحی ارایه شده است.

قبل بر این، ملل متحد هشدار داده بود که ۲.۱ میلیون کودک زیر پنج سال و ۷۰۰هزار زن باردار و شیرده در افغانستان، در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از سوتغذیه قرار دارند.

بر بنیاد گزارش ملل متحد،در اوایل سال روان میلادی ۱۵۰ تیم سیار صحی و تغذیه به دلیل بودجه ناکافی تعطیل شدند و ۴۰ تیم دیگر در معرض خطر تعطیلی قریب‌الوقوع قرار گرفته ‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG