لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپا: کرانۀ غربی در حال مبدل شدن به غزۀ جدید است


جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۱۰ سپتمبر (۲۰ سنبله) هشدار داد که با افزایش خشونت‌ها، خطر مبدل شدن کرانۀ غربی رود اردن "به یک غزۀ جدید" وجود دارد.

خشونت‌ها در کرانۀ غربی، منطقه‌ای که اسراییل آنرا در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد، پس از آغاز جنگ در غزه، افزایش یافته است.

بوریل گفت که اسراییل با یک "هدف واضح" یک جبهۀ تازه را باز می‌کند تا کرانۀ غربی را به یک "غزۀ جدید" مبدل کند.

او افزود که "اسراییل در کرانۀ غربی خشونت را افزایش داده، ادارۀ خودگردان فلسطینی را غیرمشروع ساخته و دست به اقدامات تحریک کننده می‌زند" تا با قدرت به آن پاسخ بدهد.

بوریل در نشست وزیران کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره گفت که اسراییل از گفتن این موضوع به سطح جهان ابا نورزیده که یگانه راه رسیدن به یک توافق صلح "الحاق کرانۀ غربی و غزه" با خاک اسراییل است.

او افزود که اعضای افراطی حکومت اسراییل تلاش می‌کنند تا تشکیل دولت آیندۀ فلسطینی را غیر ممکن سازند. بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، و چندین عضو کابینۀ وی گفته اند که موجودیت یک دولت فلسطینی یک تهدید به اسراییل خواهد بود.

این در حالی است که شماری از وزیران اسراییلی در این اواخر خواستار افزایش عملیات‌ نظامی در کرانۀ غربی شده اند.

بوریل گفت: "بدون اقدام، کرانۀ غربی به یک غزۀ جدید مبدل خواهد شد. جامعۀ بین‌المللی ابراز تاسف می‌کند، احساس می‌کند و محکوم می‌کند، اما نتوانسته است اقدام کند."

بر اساس معلومات گروه حقوق بشر اسراییلی "یش‌ دین" سال گذشته حملات باشندگان اسراییلی در کرانۀ غربی بر فلسطینی‌ها به بلندترین حد رسیده بود.

در کرانۀ غربی، در کنار سه میلیون فلسطینی، نزدیک به ۴۹۰ هزار اسراییلی در مسکونه هایی زیست دارند که بر اساس قوانین بین المللی به گونۀ غیرقانونی اعمار شده است.

مقامات فلسطینی گفته اند که از آغاز جنگ اسراییل-حماس در ماه اکتوبر سال گذشته به اینسو، نیروها و باشندگان محلی اسراییلی دست‌کم ۶۶۲ فلسطینی را کشته اند.

در همین حال، مقامات اسراییلی گفته اند که در حملات فلسطینی‌ها در کرانۀ غربی، دست‌کم ۲۳ اسراییلی، به شمول نیروهای امنیتی این کشور، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG