لینک های دسترسی

Breaking News

شیگیرو ایشیبا به حیث رهبر حزب حاکم و صدراعظم جاپان انتخاب شد


شیگیرو ایشیبا
شیگیرو ایشیبا

شیگیرو ایشیبا، وزیر دفاع پیشین جاپان با کسب اکثریت آرا در دور دوم انتخابات برای تعیین ریاست حزب لیبرال دموکرات پیروز و به عنوان رییس جدید حزب و صدراعظم بعدی این کشور معرفی شد.

این سیاستمدار ۶۷ ساله توانست در رقابتی غیرقابل پیش بینی با نه نامزد برای رهبری حزب لیبرال دموکرات، با اختلاف اندکی بر سنایه تاکایچی، ملی گرای تندرو پیروز شود.

او در یک کنفرانس خبری پس از پیروزی در رقابت حزب راست میانه گفت: "ما باید حزبی باشیم که به اعضای خود اجازه می‌دهد حقیقت را به شیوه‌ای آزاد و باز بحث کنند، حزبی منصفانه و بی طرف در همه مسایل و حزبی با فروتنی."

شیگیرو تعهد کرد که حزب حاکم را پاکسازی، اقتصاد را احیا و تهدیدات امنیتی از سوی همسایگان قدرتمند خود را برطرف کند.

او به نقض اخیر حریم هوایی جاپان توسط طیاره‌های جنگی روسیه و چین و آزمایش های مکرر میزایلی کوریای شمالی به عنوان مدرکی اشاره کرد که نشان می دهد جاپان باید امنیت خود را تقویت کند.

این انتخابات درون‌حزبی در پی استعفای فومیو کیشیدا، صدراعظم جاپان از رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات، برگزار شد که به‌ دنبال افزایش قیمت‌ها و رسوایی‌های سیاسی، مجبور به کناره‌گیری شد.

او متعهد شد که سیاست اقتصادی کیشیدا را با هدف بیرون کشیدن جاپان از تورم و دستیابی به افزایش حقوق ادامه دهد.

شیگیرو گفت: "ما به جامعه‌ای دست خواهیم یافت که در آن زنان و جوانان بتوانند امید داشته باشند، افراد کوشا احساس پاداش کنند، و هر کسی بتواند ارتقا کند."

حزب لیبرال دموکرات در تمام دوران پس از جنگ بر جاپان حکومت کرده است، و رهبر جدید این حزب به دلیل اکثریت در پارلمان، صدراعظم بعدی جاپان خواهد شد. شیگیرو گفت که روز سه شنبه پس از رای گیری در جلسهٔ ویژه پارلمان، حکومت خود را تشکیل خواهد داد.

او در مبارزات انتخاباتی خود خواستار ایجاد "ناتوی آسیایی" شده بود و روز جمعه تاکید کرد که باید ارتباط بین شبکه‌های دفاعی کشورهای متحد وجود داشته باشد. او گفت: "ما باید فکر کنیم که چگونه می توانیم به صلح و ثبات در این منطقه دست یابیم."

او همچنین یک اتحاد امنیتی متوازن‌تر بین جاپان و ایالات متحده را پیشنهاد کرد و گفت که داشتن پایگاه‌های آموزشی نیروهای دفاع خودی جاپان در ایالات متحده "به تقویت اتحاد امنیتی جاپان و ایالات متحده کمک می کند"، هر چند توضیح بیشتری نداد.

شیگیرو که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۶ به پارلمان انتخاب شد، به عنوان وزیر دفاع، وزیر زراعت و سایر پست های کلیدی کابینه خدمت کرده است و در زمان صدارت شینزو آبه، سکرتر جنرال حزب لیبرال دموکرات بود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG