لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر داخلهٔ‌ ایران: طالبان از دریای هلمند ۸۲۰ میلیون متر مکعب به ایران حقابه بدهند


احمد وحیدی، وزیر داخلهٔ ایران
احمد وحیدی، وزیر داخلهٔ ایران

احمد وحیدی، وزیر داخلهٔ ایران روز یکشنبه ۱۶ جولای (۲۵ سرطان) گفت که حکومت طالبان با پابندی به مسوولیت‌های خود باید از آب دریای هلمند ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به ایران حقابه بدهند.

به نقل از خبرگزاری تسنیم ایران، وحیدی با اشاره به مشکلات آب در ولایت سیستان و بلوچستان ایران گفت: "بعد از اینکه حاکمان افغانستان در سال‌های گذشته به تعهدات خود عمل نکردند و میزان ۸۲۰ میلیون متر مکعب به ایران نرسید، مردم دچار مشکل شدند."

وحیدی در نشستی در تهران، موضوع آب و تامین آن را "اولویت جدی" و "درجه یک" خواند و گفت که این مسله به گونهٔ ویژه در دستور کار دولت ایران قرار دارد. او همچنین گفت: "امیدواریم ...مسوولین افغانستان به تعهد خود عمل کنند تا آب به ایران برسد."

در چند ماه اخیر بحث حقابهٔ ایران از آب دریای هلمند به موضوع جدی مبدل شده است و باربار مقام‌های ایرانی به شمول رییس جمهور ابراهیم رییسی هشدار داده و از حکومت طالبان خواستار رسیدگی به این مسله شده اند.

همزمان با اظهارات وحیدی، علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران گفته است که تهران ذره‌ای از حق خود از آب دریای هلمند کوتاه نخواهد آمد.

محرابیان روز یکشنبه در نشستی در تهران در پاسخ به پرسشی در مورد حقابهٔ ایران از دریای هلمند گفت: "با وجود رایزنی‌های متعدد در باره رهاسازی آب این موضوع هنوز محقق نشده است...حقابه جمهوری اسلامی ایران یک حق قانونی است که قدمی از این حق عقب‌نشینی نخواهیم کرد و افغانستان متعهد به پرداخت آن است."

پیش از این، حسین کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل، گفت که حکومت طالبان با سفر هیات تخنیکی ایرانی به منطقه برای سنجش سطح آب دریای هلمند موافقت کرده است.

حسین کاظمی قمی روز شنبه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفت که مذاکرات با حکومت طالبان در مورد حقابه دریای هلمند به خوبی پیش می‌رود.

به گفتۀ سفیر ایران، بر اساس بند پنجم معاهدۀ سال ۱۳۵۱ توزیع آب هلمند بین افغانستان و ایران، هیات تخنیکی ایران می‌تواند سطح آب دریای هلمند را از نزدیک رصد کند. بر اساس این سند، افغانستان باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند را به ایران بدهد.

حکومت طالبان همواره گفته است که به موافقتنامهٔ سال ۱۳۵۱ میان افغانستان و ایران متعهد است. اما به دلیل احداث چندین بند برق و آب گردان و نیز خشکسالی‌ پیهم در سال‌های اخیر، آب دریای هلمند به مقدار زیاد کاهش یافته است.

حکومت پیشین افغانستان گفته بود که در چهار دههٔ گذشته،‌ به دلیل جنگ‌ها و مدیریت نشدن آب‌های افغانستان، سالانه حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب دریای هلمند – سه برابر بیشتر از حقابهٔ تعیین شده در معاهدهٔ سال ۱۳۵۲- به ایران سرازیر می‌شد.

XS
SM
MD
LG