لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های ایرانی و نیابتی‌های تهران دربارۀ 'اقدام تلافی‌جویانه علیه اسراییل' گفتگو می‌کنند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه اول اگست (۱۱ اسد) به نقل از پنج منبع آگاه گزارش داد که در پی کشته شدن رهبر حماس در تهران، مقام‌های ارشد ایران روز پنجشنبه با نمایندگان گروه‌های متحد حکومت ایران در لبنان، عراق، و یمن به منظور گفتگو دربارۀ انجام اقدام تلافی‌جویانه احتمالی علیه اسراییل دیدار خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، نمایندگان حماس و جهاد اسلامی فلسطینی، حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان، و گروه‌های شبه نظامی عراقی، که مورد حمایت ایران هستند، در تهران دیدار خواهند کرد.

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران به روز چهارشنبه و کشته شدن یک فرمانده ارشد حزب‌الله در روز سه شنبه در حملۀ اسراییل به حومه بیروت، پایتخت لبنان، خطر گسترش درگیری میان اسراییل، ایران، و نیروهای نیابتی آن در منطقه افزایش یافته است.

روز چهارشنبه شرکت‌های هوایی بزرگ ایالات متحده و بریتانیا به مسافران خود اعلام کردند که به دلیل افزایش تنش‌ها با حماس، حزب‌الله و ایران، پروازهای خود را به اسراییل لغو کرده‌اند.

"دستور حمله بر اسراییل"

پیشتر نیویورک تایمز از قول "سه مقام ایرانی " گزارش داده بود که علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران، در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر سیاسی گروه حماس در تهران، دستور "حمله مستقیم به اسراییل " را صادر کرده است.

به گزارش این روزنامهٔ امریکایی این "سه مقام ایرانی، از جمله دو عضو سپاه پاسداران " هستند و گفته اند که خامنه‌ای این دستور را در "جلسه فوری " صبح چهارشنبه شورای عالی امنیت ملی، اندکی پس از اعلام خبر کشته‌شدن هنیه صادر کرد.

بر اساس این گزارش، هر سه نفر درخواست کردند که اسامی آنها نشر نشود، زیرا اجازۀ صحبت علنی در این ارتباط را ندارند. هرچند خود خامنه‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی وعده "خونخواهی" اسماعیل هنیه را داده است. ایران و گروه فلسطینی حماس، اسراییل را مسوول کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران معرفی کرده‌اند.

هنیه روز سه‌شنبه، با علی خامنه‌ای دیدار و گفتگو کرده بود و به گرمی مورد استقبال رهبر مذهبی ایران، که بارها خواستار نابودی اسرایيل شده است، قرار گرفت. هنیه روز سه‌شنبه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران در مجلس شورای اسلامی شرکت کرده بود.

ایران که خود تحت تحریم‌ است، رقمی را که هر سال به حماس کمک مالی می‌کند شفاف اعلام نکرده است، اما برآوردهای مختلف این کمک ها را تا صدها میلیون دالر اعلام کرده‌اند. از ایران به عنوان "بزرگترین حامی حکومتی تروریزم در جهان " یاد می‌شود.

حکومت ایران پس از کشته شدن چند فرمانده سپاه پاسداران در حمله به ساختمانی که کنار سفارت ایران در دمشق پایتخت سوریه قرار داشت، بیش از ۳۰۰ میزایل و طیارهٔ بدون سرنشین به اسرایيل شلیک کرد.

به گفته مقامات اسرایيلی، تنها تعداد انگشت‌شماری از آن میزایل‌ها و درون‌ها، بدون آن که خسارت مهمی بر تاسیسات اسرایيل وارد کنند، از دافع هوای این کشور عبور کرد و بیشتر آنها در هوا منهدم شدند.

طبق برخی گزارش‌ها، در واکنش به آن حمله، اسرایيل بخشی از یک سیستم دافع هوا اس-۳۰۰ در اصفهان را با میزایل دوربرد هوا به زمین هدف قرار داد و با این کار پیام مهمی به مقامات ایران درباره توانایی نظامی خود فرستاد.

مقامات ایرانی حمله موشکی اسراییل را انکار کرده بودند. هر چند تصاویر ماهواره‌ای که در اوایل ثور سال جاری منتشر شد، آسیب دیدن سیستم دافع هوای اس-۳۰۰ در اصفهان را نشان می‌داد.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده، اسماعیل هنیه در محلی که مقامات ایرانی در شمال تهران برای او در نظر گرفته بودند، با میزایل کشته شد. گزارش شده است که یک محافظ او نیز کشته شد.

مشخص نیست که خامنه‌ای در پی کشته شدن اسماعیل هنیه خواستار حمله شدیدتری، در مقایسه با واکنش قبلی به کشته شدن چند فرمانده نظامی خود در دمشق، شده است یا نه.

بسیاری از کارشناسان کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، و آن هم در روز تحلیف مسعود پزشکیان را "تحقیرآمیز" خوانده‌اند.

در همین حال شماری از کاربران غیرایرانی طرفدار گروه فلسطینی حماس در شبکه‌های اجتماعی، ظاهرا به جریان کشته شدن اسماعیل هنیه، با سوء ظن به ایران نگاه می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG