لینک های دسترسی

Breaking News

ورلد ویژن: تصامیم مالی امروز جامعه جهانی، آینده کودکان افغان را رقم خواهد زد


سازمان امدادرسان ورلد ویژن در افغانستان می‌گوید که آیندۀ کودکان در معرض خطر در این کشور را تصامیم سرمایه‌گذاری امروزی جامعه جهانی رقم خواهد زد.

تمیندری دی سیلوا، رییس جدید این موسسه که به تازگی وارد هرات شده است تا رهبری این نهاد را در افغانستان به عهده بگیرد، در بیانیه‌ای گفته است که مشاهده واقعیت‌ها حتا بیش از آن چیزی است که هر گزارش یا مقاله‌ای می‌تواند بیان کند.

او با اشاره به میزان بالای نیازمندی‌های بشری در افغانستان گفت که کشورهای جهان درگیر این اند که چه نوع تعاملی را باید با مقامات کنونی افغانستان دنبال کنند، اما افغان‌هایی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، نمی‌توانند منتظر بمانند تا این پرسش‌ها یک‌بار برای همیشه پاسخ داده شود.

دی سیلوا تاکید کرده گفت: "تامین مالی نیازهای اساسی و تقویت مجدد اقتصاد افغانستان به اقدام فوری نیاز دارد. ما به تصامیم جامعه بین‌المللی که در ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۲۳ گرفته می‌شود نگاه خواهیم کرد، زیرا در شکل‌دهی آینده کودکان در معرض خطر افغانستان تعیین‌کننده است."

ورلد ویژن برای توانمندسازی کودکانی که با اثرات فقر و بی‌عدالتی زندگی می‌کنند، فعالیت می‌کند. این موسسه در بخش خدمات بهداشتی نیز در برخی از نقاط افغانستان فعالیت دارد.

رییس این موسسه گفت که بیش از ۲۹.۲ میلیون افغان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و نزدیک به ۸۰ درصد خانواده‌ها پول یا غذا یا هر دو را قرض می‌کنند و تعداد زیادی از خانواده‌ها قرضدار اند و یا در شرف قرضداری قرار دارند.

دی سیلوا گفته است: "همانطور که مردم افغانستان انعطاف پذیر استند، حدود شش میلیون نفر از جمعیت افغانستان با ناامنی شدید غذایی و بیش از سه میلیون کودک با سوتغذیه حاد مواجه اند."

محدودیت‌ها بر زنان

تمیندری دی سیلوا همچنان گفت که محدودیت‌های اعمال‌شده بر سازمان‌هایی که به دنبال کاهش بحران بشری در افغانستان استند، بر فعالیت‌های آنان تاثیر می‌گذارد، از جمله دستورالعمل‌هایی که نقش زنان را محدود می‌کنند.

او با اشاره به کار و مشارکت اجتماعی زنان گفت: "[زنان] باید به طور کامل در ساختن آینده‌ای بهتر برای افغانستان مشارکت داشته باشند... همکاران زن من سال‌هاست که این کار را در اینجا انجام می‌دهند، برخلاف احتمالات قابل توجه، و به من الهام می‌دهند."

دی سیلوا معتقد است که حتا اگر همه محدودیت‌ها یک شبه برداشته شوند، افغانستان با کمبود منابع خطرناک تلاش‌های بشردوستانه مواجه خواهد بود.

رییس ورلد ویژن گفت که در آغاز ماه اگست، کمتر از ۲۵ درصد از ۳.۲ میلیارد دالر مورد نیاز برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شده بود، در اختیار نهادهای مددرسان قرار گرفت.

او با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان گفت: "عدم مشارکت اقتصادی به این معنی است که تجارت افغان‌ها، به ویژه تجارت‌های کوچک، نمی‌توانند به منابع مالی دسترسی داشته باشند، نمی‌توانند سرمایه گذاری کنند و نمی‌توانند همشهریان خود را به کار بگیرند. نتیجه؟ کسب‌وکارها شکست می‌خورد، بیکاری بدتر می‌شود و افغان‌های بیشتری نیازمند کمک‌های بشردوستانه می‌شوند."

به گفتۀ او، با وجود محدودیت های اعمال شده بر فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی، ورلد ویژن در نیمه اول سال جاری به بیش از یک میلیون افغان در معرض خطر و بیش از نیم میلیون کودک کمک فراهم کرده است.

رییس ورلد ویژن همچنان گفت که این موسسه با ترویج باغبانی و زراعت مواد غذایی باعث افزایش رفاه ذهنی و جسمی، ایجاد معیشت از جمله برای زنان و کاهش نیاز به مراقبت های بهداشتی اضطراری می‌شود.

این در حالی است که بر اساس آمار برنامه جهانی غذا، ۱۹.۹ میلیون نفر در افغانستان با عدم مصوونیت غذایی و بیش از یک میلیون نفر با سطح اضطراری گرسنگی روبرو استند.

همچنان قبلاً این سازمان گفته بود که در حال حاضر ۱۵ میلیون افغان شب‌ها با شکم گرسنه می‌خوابند.

گروه

XS
SM
MD
LG