لینک های دسترسی

Breaking News

ملا برادر: برخورد نادرست با مهاجرین افغان پذیرفتنی نیست


عبدالغنی برادر، معاون ریاست‌الوزرای حکومت طالبان در واکنش به برخورد نادرست کشورهای همسایه با مهاجرین افغان گفت که عملکرد آنان پذیرفتنی نیست و به جای آسیب رساندن به افغانستان، به خود این کشورها آسیب می‌رساند.

ملا برادر در سخنرانی در مراسم افتتاح دهلیز هوایی کابل و شانگهای در میدان هوایی کابل به روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) گفت که لازم است تا کشورهای همسایه با حکومت این گروه تعامل خوب داشته باشند.

او گفت: "از همسایگان و دیگران می‌خواهیم که با ما تعامل خوبی داشته باشند و با آنها تعامل متقابل خواهیم داشت. و اگر در بعضی چیزها برای ما مشکل ایجاد کنند، برای شان فایده‌ای نمی‌رساند، ضرر می‌رساند، مثلاً در مورد مهاجرین، که امروز آنها را مسخره یا توهین می‌کنند، این برای هیچ افغانی پذیرفتنی نیست".

این مقام حکومت طالبان خطاب به کشورهای همسایه گفت که باید آینده‌نگر باشند، زیرا به گفتۀ وی، وضعیت افغانستان برای همیشه به همین شکل باقی نخواهد ماند.

حکومت پاکستان به تازگی گفته است که ۱.۷ میلیون مهاجر افغان را که فاقد اسناد و مدارک اقامت در پاکستان اند، اخراج می‌کند. پاکستان به این مهاجرین تا اول ماه نومبر فرصت داده است که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن جبری و به گونهٔ دسته جمعی اخراج خواهند شد.

در هفته‌های اخیر ویدیوهای زیادی از بدرفتاری و آزار و اذیت مهاجرین افغان در پاکستان و ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

مقامات حکومتی ایران گفته اند که ۱۹ شهروند ایرانی به اتهام ضرب و شتم مهاجرین افغان در شهر قزوین بازداشت و زندانی شده اند.

معاون ریاست‌الوزرای حکومت طالبان برای اولین‌بار بدون نام‌بردن از کشوری، از رفتار کشورهای همسایه با مهاجرین افغان انتقاد کرد.

پیش عبدالغنی برادر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، این تصمیم پاکستان را به شدت محکوم کرده و از این کشور خواسته بودند که در تصمیم خود تجدید نظر کند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه ششم اکتوبر (۱۴ میزان) گفت که این تصمیم نه تنها در مورد افغان‌ها بلکه در مورد تمام شهروندان خارجی است که اعتبار ویزۀ آنها به پایان رسیده و مدارک معتبر برای اقامت در این کشور ندارند.

بلوچ گفت که اخراج مهاجرین افغان از آن کشور مرحله‌ به مرحله صورت خواهد گرفت. اما سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تایید کرد که این پالیسی شامل یک میلیون و ۴۰۰هزار مهاجر افغان که دارای مدارک قانونی هستند و سال‌ها در این کشور اقامت داشته اند، نمی‌شود.

مقامات ایرانی می‌گویند که در حال حاضر تعداد مهاجرین افغان در این کشور به حدود پنج میلیون نفر رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، علاوه بر یک میلیون و ۴۰۰هزار مهاجر افغان که به گونه قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند، حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار نیز بدون مدارک اقامت قانونی در این کشور به سر می‌برند.

آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی، به ایران رفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG