لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع طالبان: اخراج پناهجویان افغان باعث تیرگی روابط افغانستان و پاکستان می‌شود


محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان تصمیم حکومت پاکستان برای اخراج صدها هزار مهاجر افغان از این کشور را ظالمانه و ناعادلانه خواند و نسبت به تیرگی روابط میان افغانستان و پاکستان هشدار داد.

مجاهد، روز پنجشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان ) در نشست دور چهاردهم فارغ التحصیلان اکادمی پولیس حکومت طالبان در کابل از مردم پاکستان به ویژه علمای دینی و رهبران گروه‌های سیاسی آن کشور خواست تا در برابر این تصمیم حکومت پاکستان بایستند.

او گفت: "این کار باعث تیرگی روابط دو کشور می‌شود و ما و شما با هم تلاش می‌کنیم تا روابط خود را با کشورها احیا کنیم. کاری به این شکل و با چنین وحشت و بربریت آغاز می‌کنید...از همه نهادهای بین‌المللی، از کشورهایی که خود را مدافع حقوق بشر می‌خوانند، ملل متحد و سایر سازمان‌ها می‌خواهیم وارد میدان شوند و در مقابل این اقدام پاکستان بایستند".

حکومت پاکستان روز سه‌شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) دستور اخراج تمام مهاجرین بدون اسناد مستقر در آن کشور را صادر کرد که در میان آنان ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان نیز شامل است. به این مهاجران تا اول ماه نومبر فرصت داده شده است که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن به گونۀ دسته جمعی و جبراً اخراج خواهند شد.

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان همچنین از مهاجرین و پناهجویان افغان مقیم پاکستان خواست تا به کشورشان بازگردند.

او به سرمایه‌گذاران افغان مقیم پاکستان اطمینان داد و از آنها خواست که به وطن خود بیایند و سرمایه گذاری خود را از پاکستان به افغانستان انتقال دهند.

پیش از واکنش تند سرپرست وزارت دفاع، سخنگوی حکومت طالبان نیز روز چهارشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) در واکنش به فیصله پاکستان برای اخراج صدها هزار پناهجوی افغان، از این کشور خواست که در این تصمیم‌اش تجدید نظر کند.

سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل و کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز نسبت به این تصمیم حکومت پاکستان نگرانی کرده اند.

ستیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) در کنفرانس خبری در مقر این سازمان در نیویارک گفت: "واضحاً که این یک انکشاف نگران کننده است. مطمینم که همکاران ما در کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان متوجه این وضعیت اند. به عنوان یک اصل، مهم است که هیچ مهاجری نباید غیرداوطلبانه و غیر موقر به کشورشان باز گردانده شوند."

عفو بین‌الملل گفته است که پاکستان باید به حمایت تاریخی خود از مهاجرین افغان ادامه دهد تا آنها بتوانند با عزت و بدون ترس از بازگرداندن به افغانستان و مواجهه با آزار و شکنجه طالبان می‌توانند، در آن کشور به زندگی خود ادامه دهند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که بیش از ۳.۷ میلیون افغان در پاکستان حضور دارند که به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی از افغانستان آواره شده اند، اما تنها ۱.۴ میلیون نفر آن به طور رسمی ثبت شده اند.

به گفته مقامات حکومت پاکستان، بیش از ۶۰۰هزار مهاجر افغان از اکتبر ۲۰۲۱ به اینسو به پاکستان رفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG