لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اخراج مهاجرین از پاکستان؛ طالبان خواستار همکاری ملل متحد شد


به دنبال فیصلۀ حکومت پاکستان مبنی بر اخراج ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد اسناد از آن کشور تا یک ماه دیگر، حکومت طالبان برای رسیدگی به این شمار برگشت‌کنندگان خواستار همکاری کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان شده است.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان روز پنجشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که عبدالرحمان راشد، معین مسلکی این وزارت با لیونارد زولو، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان در مورد آمادگی‌ها و رسیدگی به مشکلات ناشی از برگشت مهاجرین از پاکستان، گفتگو کرده است.

راشد با اشاره به اخراج اجباری مهاجرین فاقد اسناد تا حدود یک ماه دیگر از پاکستان گفته است که طی ۱۰ تا ۲۰ روز گذشته حدود ۲۳هزار از آن کشور اخراج شده اند.

او گفته است: "پاکستان خلاف قوانین بین المللی مهاجرین را اخراج مینماید، ما باید از اخراج شده ها استقبال نماییم و در این زمینه به کمک و همکاری کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان نیاز داریم".

همچنان حکومت طالبان، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شش وزارت را ایجاد کرده است تا به وضعیت مهاجرین اخراج‌شده از پاکستان رسیدگی شود.

به نقل از اعلامیه، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان تاکید کرده است که پاکستان باید قوانین بین‌المللی مهاجرت رعایت کند.

او گفته است: "مسوولین دفاتر کمیشنری در پاکستان ملاقات‌ها را با مقامات آن کشور آغاز کرده اند و امید واریم نتایج خوب در قبال داشته باشد".

همچنان زولو گفته است که وزارت امور مهاجرین و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان باید آمادگی و تدابیر لازم داشته باشند و برای برگشت منظم و باعزت مهاجرین برگشته از پاکستان به محلات اصلی شان، امکانات و تسهیلات را ایجاد کنند.

زولو خواستار کار مشترک بر روی پلانی برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین برگشته از پاکستان شده و گفته است که کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان با سایر ادارات ملل متحد در این مورد مشوره‌ می‌کند.

همچنان این مقام ملل متحد برای اینکه به مشکل اخراج اجباری مهاجرین افغان رسیدگی شود، خواهان برگزاری یک نشست سه جانبۀ افغانستان، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و پاکستان شده است.

حکومت پاکستان روز سه‌شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) دستور اخراج تمام مهاجرین بدون اسناد مستقر در آن کشور را صادر کرد که در میان آنان ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان نیز شامل است. به این مهاجران تا اول ماه نومبر فرصت داده شده است که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن به گونۀ دسته جمعی و جبراً اخراج خواهند شد.

گروه

XS
SM
MD
LG