لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: آزادی گروگان‌ها تنها در نتیجهٔ فشار نظامی بر حماس امکان‌پذیر است


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، گفته است که هرگونه توافق احتمالی برای آزادی گروگان‌ها از چنگ گروه حماس تنها در نتیجهٔ فشار نظامی بر این گروه امکان‌پذیر است.

نتنیاهو به روز یکشنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب ) در صحبت با شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان، بر عملیات نظامی تا شکست کامل حماس در غزه تاکید کرد و گفت:‌ "عملیات نظامی نیروهای دفاعی اسراییل بر رهبری حماس فشار وارد می‌کند. این تنها چیزی است که ممکن باعث ایجاد توافق گردد و اگر زمینه توافق ایجاد شود، آن را اعلام خواهیم کرد."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حملات را انجام داد که به گفته مقامات اسراییل، سبب کشته شدن ۱۲۰۰ نفر شد و تندروان حماس حدود ۲۴۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفتند. مقام‌های اسراییل در آغاز شمار کشته شدگان در اثر حملۀ حماس را ۱۴۰۰ نفر اعلام کرده بودند.

اسراییل نیز در حملات متقابل انتقام‌جویانه، نوار غزه را هدف بمباردمان شدید و حملات زمینی قرار داد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه، تا اکنون بیش از ۱۱‌ هزار نفر کشته شده اند که شامل بیش از ۴۰۰۰ کودک می‌شود. تا کنون آمار ارایه شده از سوی وزارت صحت غزه از سوی منبع مستقلی تایید یا رد نشده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، اخیراً در مورد وضعیت اسفبار غیرنظامیان در غزه اظهار نگرانی کرد. بلینکن گفت: "فلسطینیان بسیار زیادی کشته شده اند؛ تعداد بسیار زیادی در هفته‌های گذشته رنج کشیده‌اند."

نتنیاهو در این مصاحبه، در مورد اظهارات بلینکن گفت: "فکر می کنم هر گونه تلفات غیرنظامی یک تراژیدی است و تقصیر را باید مستقیماً به دوش حماس انداخت، زیرا مانع خروج آنها از منطقه جنگ می‌شود. گاهی اوقات حتا با اسلحه آنان [غیرنظامیان] را تهدید می‌کنند. آنان برراه های خروج مصوون که ما مشخص کرده ایم، فیر می‌کنند."

صدراعظم اسراییل گفته است که در پایان جنگ، مسوولیت نظامی غزه در دست اسراییل باقی خواهد ماند، اما مشخص نکرد که چه کسی آن را اداره خواهد کرد.

نتنیاهو گفت: "در رابطه به اداره ملکی غزه ما باید دو مورد را تحت نظر قرار دهیم. غزه باید غیرنظامی و همچنان عاری از افراط‌گرایی شود. تا اکنون، هیچ نیروی فلسطینی از جمله اداره خودمختار فلسطینی را ندیده ایم که بتواند این کار را انجام دهد."

در همین حال، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، نیز در صحبت اش با سی‌ان‌ان، بر موضع ایالات متحده در قبال جنگ تل ابیب علیه حماس تاکید کرد و گفت: "ما به اهمیت قوانین جنگ معتقد استیم که به معنی اتخاذ هر اقدام ممکن برای محافظت از غیرنظامیان است. در عین حال ما همچنان از این موضوع حمایت خواهیم کرد که اسراییل حق دارد از خود در برابر حملات تروریستی دفاع کند."

سولیوان گفت که با همکاری قطر و مصر تلاش های برای آزاد سازی گروگان ها جریان دارد و تا به حال کدام پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در آن رونما نشده است. سولیوان گفت که نه شهروند امریکایی و یک فرد دارنده اقامت دایمی امریکا پس از حملات هفتم ماه اکتوبر بر اسراییل تا هنوز ناپدید اند.

گروه

XS
SM
MD
LG