لینک های دسترسی

Breaking News

سریال 'طیاره‌ٔ ربوده شده به قندهار' در هند جنجال برانگیز شده است


طیارهٔ ربوده شده در میدان هوایی قندهار
طیارهٔ ربوده شده در میدان هوایی قندهار

پس از آن که یک سریال هندی شبکهٔ نتفلکس خشم کاربران رسانه‌ای و حکومت هند را بر انگیخت، نتفلکس می‌گوید که اعلان سلب مسوولیت جدیدی را به این سریال هندی اضافه می‌کند.

سریال "آی‌سی-۸۱۴: طیارهٔ ربوده شده به قندهار" که یک نسخهٔ داستانی ربودن پرواز ۸۱۴ خطوط هوایی هند در سال ۱۹۹۹ می‌باشد، هفتهٔ گذشته در نتفلکس منتشر شد و بلافاصله مورد انتقاد قرار گرفت.

کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که در این سریال طیاره ربایان به عنوان هندوها و با نام‌های هندو ظاهر شده اند در حالیکه این طیاره توسط مسلمانان ربوده شده بود.

پرواز ۸۱۴ خطوط هوایی هند در سال ۱۹۹۹ زمانی که از کتمندو، پایتخت نیپال روانه دهلی جدید بود، ربوده شد و در میدان هوایی قندهار به زمین نشانده شد.

رسانه‌های محلی گزارش داده اند که مقامات وزارت نشرات و اطلاعات هند مسوولین نتفلکس را احضار کرده و نتفلکس پس از آن اعلام کرد که سلب مسوولیت را در سریال تجدید خواهد کرد. حکومت هند تاکنون در مورد این احضار چیزی نگفته است.

مونیکا شرگیل، معاون محتوا در نتفلکس هند، در بیانیه‌ای گفت: "به خاطر مخاطبانی که با طیاره‌ربایی پرواز ۸۱۴ خطوط هوایی هند در سال ۱۹۹۹ آشنا نیستند، سلب مسوولیت اولیه تجدید شده تا اسامی واقعی و رمزی طیاره‌ربایان را در بر گیرد."

هشتگ #بایکات نتفلکس در رسانه‌های اجتماعی مروج شده و کاربران رسانه‌های اجتماعی، به ویژه اعضای حزب ملی‌گرای هندو بهارتیا جنتای نرندرا مودی، صدراعظم هند گفته اند که در سریال، طیاره‌ربایی، کار مثبت جلوه داده شده و به مخاطبان این انگیزه را می‌دهد که گویا طیاره ربایان هندو باشند.

امیت مالویا، رییس بخش رسانه‌های اجتماعی حزب بهارتیا جنتا گفت که این سریال "نیت جنایتکارانه" طیاره‌ربایان را مشروعیت بخشیده و مردم را گمراه می کند که فکر کنند هندوها طیاره را ربوده اند.

هند، پاکستان و گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در این کشور را مسوول طیاره‌ربایی دسمبر ۱۹۹۹ می‌داند. مسله طیاره‌ربایی پس از آن حل شد که هند مسعود اظهر، رهبر یکی از گروه‌ها و دو تندرو دیگر را از بند آزاد کرد.

در این سریال که تقریباً ۲۵ سال پس از این حادثه ساخته شده، بازیگرانی از جمله نصرالدین شاه، ویجی ورما و پنکج کپورهنرنمایی کرده و بر اساس کتاب "پرواز به سوی ترس" نوشتهٔ دیوی شیرن، کپتان پرواز و سرین‌جوی چوهدری، یک خبرنگار، ساخته شده است.

نتفلکس و همچنین شبکه‌های دیگر مانند امازون پرایم، در گذشته نیز با شکایت‌هایی در مورد محتوای خود در هند مواجه بوده‌اند، به‌ویژه از سوی گروه‌های هندو که می‌گویند محتوای آنها به احساسات اکثریت مذهبی هند آسیب می‌زند.

گروه

XS
SM
MD
LG