لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: کاهش بودجه کمک‌های بشردوستانه زندگی میلیون‌ها افغان را با خطر می‌اندازد


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد میگوید که با گذشت هر روز فقر و گرسنگی در میان مردم افغانستان گسترش یافته و ۸۰ درصد خانواده‌های افغان روزانه کمتر از یک دالر در ازای هر عضو خانواده درآمد دارند.
دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد میگوید که با گذشت هر روز فقر و گرسنگی در میان مردم افغانستان گسترش یافته و ۸۰ درصد خانواده‌های افغان روزانه کمتر از یک دالر در ازای هر عضو خانواده درآمد دارند.

همزمان با تشدید بحران بشری در افغانستان، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) از کاهش بودجه برای رسیدگی به نیازمندان در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته که کاهش این کمک‌ها، جان میلیون‌ها افغان را با خطر مواجه خواهد کرد.

اوچا ناوقت روز پنجشنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) با نشر گزارشی گفت که در حال حاضر، ۲۳ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و در حال حاضر این کشور با سطوح بلند ناامنی غذایی، افزایش موارد سوتعذیه، آلودگی گستردۀ مهمات انفجاری، شیوع بیماری‌های فصلی، حوادث طبیعی و اثرات تغییرات اقلیمی روبرو است.

بر بنیاد این گزارش، اکنون ۱۲.۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و از این میان ۲.۹ میلیون نفر سطح بلند گرسنگی را تجربه می‌کنند. به گفتۀ اوچا، با تشدید بحران بشری در این کشور، در حال حاضر، حدود ۶.۳ میلیون نفر در افغانستان بیجا شدۀ داخلی وجود دارد که آنان در شرایط بسیار خطرناک به سر می‌برند.

ملل متحد ابراز نگرانی کرده که ۳.۴ میلیون افغان در فاصلۀ یک کیلومتری مهمات منفلق‌ناشده باقی مانده از جنگ قرار دارند که در حال حاضر جان بسیاری آنان در خطر است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفته که کاهش بودجه، مشکلات زیادی را برای رسیدگی به نیازمندان به بار آورده و همچنین منجر به کاهش یا قطع خدمات ضروری در این کشور شده است.

به گفتۀ اوچا، با کاهش بودجه کمک‌های بشری، بیش از ۱۸۰ مرکز صحی ثابت و سیار که این مراکز برای ۲.۱ میلیون نفر در ساحات دوردست خدمات ارایه می‌کرد، متوقف شده‌اند. همچنین ۱۵۰ تیم صحی سیار در بخش رسیدگی به بیماران سوتغذیه از فعالیت باز مانده‌اند.

ملل متحد اضافه کرده که در حال حاضر ۷۰۰هزار کودک که از بیماری سوتعذیه حاد رنج می‌برند و آنان به درمان حیاتی در افغانستان دسترسی ندارند. در گزارش همچنان آمده که در اکنون ۴۷۰هزار زن حامله و شیرده از بیماری سوتغذیه شدید در این کشور متاثر شده و آنان به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

پیش از این، ملل متحد گفته بود که با آنکه چهار ماه به پایان سال ۲۰۲۴ باقی مانده، جامعۀ جهانی تنها ۲۵ درصد از بودجه درخواستی را به هدف کمک به نیازمندان تامین کرده است.

به گفتۀ اوچا، با گذشت هر روز فقر و گرسنگی در میان مردم افغانستان گسترش یافته و ۸۰ درصد خانواده‌های افغان روزانه کمتر از یک دالر در ازای هر عضو خانواده درآمد دارند.

در سال ۲۰۲۳، برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه شمار افراد نیازمند را که تحت پوشش قرار می‌داد، از ۱۵ میلیون به پنج میلیون کاهش داد.

اخیراً برنامه جهانی غذا گفت که برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان، تا پایان امسال به ۶۶۷ میلیون دالر نیاز فوری دارد. برنامه جهانی غذا افزود که اکنون، کم از کم ۱۲ میلیون نفر در این کشور نمی‌دانند که غذای بعدی شان از کجا تامین خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG