لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: در ۹ ماه گذشته ۲۶۰هزار نیازمند افغان کمک‌ دریافت کرده است


برنامه جهانی غذا گفته است که پس از توزیع کمک‌ها، تقریباً نیمی از نیازمندان، به سطح قابل قبولی از مصرف غذا دست یافتند.
برنامه جهانی غذا گفته است که پس از توزیع کمک‌ها، تقریباً نیمی از نیازمندان، به سطح قابل قبولی از مصرف غذا دست یافتند.

برنامه جهانی غذا می‌گوید که طی نه ماه گذشته، بیش از ۲۶۰هزار افغان آسیب‌پذیر یا ۳۷هزار خانواده را از طریق کمک‌های غذایی اضطراری در افغانستان تحت حمایت قرار داده است.

برنامه جهانی غذا ناوقت دوشنبه ۲۹ جولای (هشتم اسد)‌ با نشر خبرنامه‌ای گفته است که صندوق امانت بشری افغانستان که از طریق بانک انکشاف اسلامی و مرکز امداد و کمک‌های بشری ملک سلمان تمویل می‌شود، برای فراهم‌کردن کمک‌های اضطراری به این شمار نیازمندان ۳.۲ میلیون دالر کمک کرد.

در خبرنامه آمده است که با این بودجه برنامه جهانی غذا توانست که نزدیک به چهارهزار متریک تن غذا از جمله آرد گندم غنی‌شده، نخود، روغن نباتی غنی‌شده و نمک تهیه کند.

بر اساس خبرنامه، برنامه جهانی غذا با بهره‌مندی از کاهش قیمت جهانی مواد خوراکی، توانست بیشتر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد، مواد غذایی خریداری کند.

برنامه جهانی غذا گفته است که کاهش قیمت مواد غذایی کمک کرد که این اداره ملل متحد خانواده‌های نیازمند بیشتر را – در کشوری که یک سوم جمعیت آن گرسنه هستند – تحت حمایت بگیرد.

ولید عبدالوهاب، رییس مرکز منطقه‌ای ترکیه در بانک انکشاف اسلامی، گفته است: "ما از دیدن تاثیر مثبت کار برنامه جهانی غذا خوشحالیم، زیرا می‌دانیم که امداد ما به برادران و خواهران نیازمند در سراسر افغانستان کمک کرد."

حمایت برنامه جهانی غذا از خانواده‌های آسیب‌پذیر در ولایت‌های بادغیس، بامیان، فراه، غور، هلمند، هرات، کابل، قندهار، کاپیسا، خوست، کنر، لغمان، ننگرهار، نورستان، پکتیکا و ارزگان صورت گرفته است.

برنامه جهانی غذا گفته است که طبق تجزیه و تحلیل پس از توزیع کمک‌ها، تقریباً نیمی از افرادی که به آنها کمک شده بود، به سطح قابل قبولی از مصرف غذا دست یافتند.

در همین حال،‌ شاو وی لی، رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان، گفته است: "به دنبال اوج میزان گرسنگی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، امنیت غذایی در افغانستان تا حد زیادی به لطف کمک‌های گستردهٔ بشردوستانه بهبود یافته است. این امر بدون مشارکت سخاوتمندانه شرکای ما مانند بانک انکشاف اسلامی ممکن نبود."

این اداره ملل متحد گفته است که در روند توزیع کمک‌های غذایی، به آسیب‌پذیرترین خانواده‌ها، به شمول زنان سرپرست خانواده، خانواده‌هایی با نه عضو یا بیشتر از جمله سالمندان یا افراد دارای معلولیت، خانواده‌های آواره یا کسانی که چاره دیگری جز متوسل‌شدن به گدایی یا قرض گرفتن برای زنده ماندن نداشتند، اولویت داده است.

معلومات برنامه جهانی نشان می‌دهد که این اداره ملل متحد در سال گذشته میلادی به ۱۸.۶ میلیون فرد نیازمند در افغانستان بیش از ۶۰۰هزار تن غذا و ۱۸۹ میلیون دالر کمک نقدی توزیع کرده است.

در بین کسانی که از کمک‌های سال گذشته برنامه جهانی غذا مستفید شدند، ۹.۳ میلیون زن و دختر، نزدیک به ۱۱ میلیون کودک و حدود ۵.۸ میلیون نفر افراد دارای معلولیت بودند.

این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ادیم ووسورنو، مسوول بخش عملیاتی دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، با توجه به بحران بشری، به ویژه بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیم و بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان، بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای رسیدگی به نیازهای جاری و بحران کنونی در افغانستان تاکید کرده است.

این مقام ملل متحد با توجه به "وضعیت شکنند بشری در افغانستان" بر کمک‌های بشری دوامدار، راه‌های حل پایدار به شمول حمایت‌های معیشتی و زراعتی و اطمینان از شنیده شدن صدای افغان‌ها از سوی جامعه بین‌المللی تاکید کرده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که افغانستان با ادامه بحران بشری شدید مواجه است و ۲۳.۷ میلیون نفر به کمک نیاز دارند. در این میان، ۱۲.۴ میلیون نفر مصوونیت غذایی ندارد و تقریباً نیمی از جمعیت - حدود ۴۸ درصد نفوس این کشور - زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG