لینک های دسترسی

Breaking News

ندامت خواجه آصف از حمایت طالبان؛ نمی‌دانستیم که آنان دشمنان ما را پناه می‌دهند


وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه‌ای از حمایت آن کشور از طالبان ابراز ندامت کرده و گفته است که اسلام‌آباد نمی‌دانست طالبان دشمنان آن کشور را در افغانستان پناه می‌دهد.

خواجه آصف پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان گفته بود که پاکستان از پیروزی این گروه خوشحال شده و به طالبان تبریکی داده بود.

خواجه آصف در مصاحبه‌ای با تلویزیون دان پاکستان که روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) پخش شد، گفت که حکومت طالبان در افغانستان به تحریک طالبان پاکستان در این کشور پناه داده است و با وجود این، آنها نیز اظهارات نادرست بیان می‌کنند و می‌گویند که هیچ عضوی از گروه "تی‌تی‌پی" در افغانستان حضور ندارد.

او گفت که در یک سال گذشته تعدادی از اعضای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان کشته شده اند که همه از آن اطلاع دارند.

وزیر دفاع پاکستان گفت: "از زمانی که حکومت طالبان به افغانستان آمد، ما هم قدردانی کردیم که بعد از یک جنگ طولانی موفق شدند، خوشحال شدیم و به آنها تبریک گفتیم، اما نمی‌دانستیم که به دشمنان ما پناه و پناهگاه خواهند داد."

خواجه آصف در جریان مذاکرات صلح ایالات متحده امریکا و گروه طالبان در دوحه با انتشار تصویری از ملا عبدالغنی برادر و مایک پمپیو، وزیر امور خارجه وقت امریکا، در تویتی نوشته بود: "قوت با شما و خداوند با ما است، الله اکبر!"

همچنان، عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان در آن زمان در افغانستان گفته بود که "طالبان زنجیر بردگی را در افغانستان شکستند."

وزیر دفاع پاکستان این اظهارات تازه را در حالی بیان کرده است که آصف درانی، نماینده ویژۀ این کشور در امور افغانستان، مشغول گفتگو با مقامات حکومت طالبان در کابل به سر می‌برد.

دفتر معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته است که مولوی عبدالکبیر در دیدار با نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان بار دیگر به او اطمینان داد که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

در این اعلامیه آمده است: "ما امنیت پاکستان را منفعت خود می‌دانیم و ناامنی در پاکستان را ضرر خود می‌دانیم و به عنوان یک همسایه مسلمان خواهان جنگ و ناامنی در پاکستان نیستیم، از این رو اجازه نمی‌دهیم کسی از خاک ما علیه پاکستان استفاده کند".

بر اساس اعلامیه، مولوی عبدالکبیر به آصف درانی گفته است که به عنوان کشوری که طعم تلخ جنگ‌ها را دیده است، به پاکستان مشوره می‌دهد که صلح را به جای جنگ ترجیح دهد.

درانی روز چهارشنبه در یک سفر سه روزه به کابل سفر کرد. پیش از دیدار با مولوی عبدالکبیر، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، روز چهارشنبه با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، نیز دیدار کرد.

درانی تا اکنون در مورد دیدارهایش با مقام‌های طالبان و بحث‌هایش در این دیدارها به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

نماینده ویژۀ پاکستان در حالی به افغانستان سفر کرده است که حملات بر نظامیان پاکستان در این اواخر افزایش یافته است.

در سال روان میلادی، ۴۰۰ نفر به دلیل درگیری‌ها کشته شده اند که اکثریت شان نظامیان پاکستانی بودند. در آخرین مورد ۱۲ نظامی پاکستانی در حمله‌ای در منطقه ژوب ایالت بلوچستان کشته شدند.

مسوولیت بیشتر یان حملات را تحریک طالبان پاکستان "تی‌تی‌پی" به دوش گرفته است.

پس از کشته‌شدن ۱۲ سرباز پاکستانی در ژوب، اردوی پاکستان از مقامات طالبان خواست تا از فعالیت‌های "تروریستانی" که با عبور از مرز به آن کشور حملاتی انجام می‌دهند، جلوگیری کنند.

اردوی پاکستان به تاریخ ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "چنین حملاتی قابل تحمل نیست و نیروهای امنیتی پاکستان پاسخی موثر خواهند داد".

مقامات پاکستانی می‌گویند که شواهدی به دست آورده اند که بیانگر پیوستن شبه نظامیان طالبان افغانستان با جنگجویان طالبان پاکستانی است.

در اعلامیه اردوی پاکستان آمده است: "نیروهای مسلح پاکستان به شدت نگرانی پناهگاه‌های امن و آزادی فعالیت تحریک طالبان پاکستان در افغانستان استند".

حکومت طالبان با رد این ادعای مقامات اردوی پاکستان تاکید کرده است که به کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند.

در ۲۳ ماه گذشته که طالبان دوباره بر افغانستان تسلط یافتند، مقامات بلندپایه پاکستانی به طور مداوم به افغانستان سفر کرده اند، اما هنوز مشکلات و شکایات کابل و اسلام‌آباد در مورد گروه تحریک طالبان پاکستانی حل نشده است.

هفته گذشته آصف درانی، نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا از اقدام حکومت طالبان برای انتقال شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان از خط دیورند به مناطق دیگر افغانستان استقبال کرد.

حکومت طالبان گفته است که تصمیم دارد شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان را که طالبان آنها را مهاجران پاکستانی می‌دانند، از ولایات کنار خط دیورند به سایر ولایات افغانستان منتقل کند تا به نگرانی‌های امنیتی پاکستان رسیدگی کند.

XS
SM
MD
LG