لینک های دسترسی

Breaking News

شریف: طالبان باید علیه گروه‌های تروریستی در افغانستان گام‌های موثر بردارند


صدراعظم پاکستان گفت است که در حال حاضر، شاخه خراسان داعش، شبکۀ القاعده، تحریک طالبان پاکستانی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی اوزبیکستان و انصارالله در داخل افغانستان حضور دارند.
صدراعظم پاکستان گفت است که در حال حاضر، شاخه خراسان داعش، شبکۀ القاعده، تحریک طالبان پاکستانی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی اوزبیکستان و انصارالله در داخل افغانستان حضور دارند.

صدر اعظم پاکستان از حکومت طالبان خواسته است که باید گام‌‌های موثری را علیه تمامی گروه‌های تروریستی به ویژه گروه‌های که مسوولیت حملات در کشورهای همسایۀ آن را به عهده می‌گیرند، بردارند.

شهباز شریف روز جمعه ۲۷ سپتمبر (ششم میزان) در ۷۹همین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از افزایش فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در بخش‌های این کشور ابراز نگرانی کرده و مدعی شد که این گروه فعالیت‌هایش را از خاک افغانستان انجام می‌دهد.

به گفتۀ وی، کشورش برای از بین بردن تمامی گروه‌های تروریستی به ویژه تحریک طالبان پاکستانی متعهد است و به همین منظور، اردوی این کشور عملیاتی را تحت نام "عزم استحکام" در داخل خاک این کشور آغاز کرده است.

شریف گفت: "حکومت موقت [حکومت طالبان] باید برای از بین بردن تمامی گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان، به ویژه علیه آن گروه‌های تروریستی که مسوول فعالیت‌های تروریستی در کشورهای همسایه هستند، گام‌های موثر و قاطع را روی دست بگیرد."

این مقام ارشد حکومت پاکستان گفت که در حال حاضر، شاخه خراسان داعش، شبکۀ القاعده، تحریک طالبان پاکستانی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی اوزبیکستان و انصارالله در داخل افغانستان حضور دارند.

صدراعظم پاکستان همچنان مدعی شد که کشورش در مبارزه علیۀ تروریزم در دو دهه گذشته زیان‌های زیادی را متحمل شده و به گفته وی، در این مدت کم از کم ۸۰ هزار نظامی و غیرنظامی در این کشور جان‌های شان را از دست داده‌اند.

صدر اعظم پاکستان همچنان بر عادی‌سازی اوضاع سیاسی در افغانستان تاکید کرد و افزود که از تقاضای سه میلیارد دالری برای کمک‌های بشری به افغانستان استقبال و پشتیبانی می‌کند.

شریف همچنان از طالبان خواست که باید به ارزش‌های حقوق بشری به شمول حقوق زنان و دختران افغان احترام گذاشته و گام‌های را برای ایجاد حکومت فراگیر و همه شمول بردارند.

در این حال، حکومت طالبان به این اظهارات صدر اعظم پاکستان واکنش نشان داده و گفته است از افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای منطقه و جهان نیست.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان در یک پیام ویدیویی مدعی شد که استراتیژی این گروه اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

این در حالی است که همزمان با افزایش حملات تحریک طالبان پاکستانی، مقام‌های آن کشور همواره مدعی شدند که جنگجویان این گروه حملات خود را علیه این کشور از افغانستان سازماندهی می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور، در واکنش به اظهارات اخیر فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز طالبان، مبنی بر این‌که هیچ‌کسی موجودیت پناه‌گاه تی‌تی‌پی در خاک افغانستان را ثابت کرده نمی‌تواند، به خبرنگاران گفت که گزارش‌های سازمان ملل متحد حضور تحریک طالبان پاکستانی این کشور را تایید کرده است.

به گفتۀ بلوچ، موضع پاکستان دربارۀ گروه‌های تروریستی در افغانستان واضح و روشن است. او افزود: "ما در مواقع مختلف، شواهدی از فعالیت این گروه‌های تروریستی که در داخل افغانستان مخفیگاه‌ها و پناهگاه‌ها دارند، ارایه کرده‌ایم."

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان تاکید کرد که استفاده گروه‌های تروریستی از افغانستان علیه کشورهای همسایۀ آن، تنها نگرانی آنان نیست.

اما پیش از این، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان در واکنش اظهارات مقام‌های پاکستانی مبنی بر حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، گفته بود که تحریک طالبان پاکستانی در این کشور حضور ندارد و هیچ‌کسی نمی‌تواند این ادعا را ثابت کند.

لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان همچنان گفته بود که ادعای حضور تحریک طالبان پاکستانی بارها از سوی اسلام‌آباد مطرح شده، اما تا حال پاکستان این ادعا را ثابت نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG