لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: به اعمار هیچ‌گونه تاسیسات طالبان در خاک خود اجازه نمی‌دهیم


آرشیف
آرشیف

وزارت خارجۀ پاکستان در واکنش به اعلامیه وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که حکومت سرپرست طالبان دلایل بسته‌شدن گذرگاه مرزی تورخم را می‌داند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت، روز دوشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) در اعلامیه‌ای گفت که این وزارت از اعلامیۀ حکومت طالبان شگفت زده شده است.

زهرا بلوچ گفت که حکومت پاکستان "هیچگاه ساخت هیچ نوع تاسیسات را در خاک خود" که به گفتهٔ او "نقض حاکمیت" این کشور پنداشته می‌شود، نمی‌پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفت که در ششم سپتمبر، زمانی که طالبان از بازسازی غیرقانونی در تورخم منع شدند، به جای اینکه به دنبال حل مسالمت‌آمیز این موضوع باشند، "بسیار بی‌رحمانه" گلوله‌باری کردند، نه تنها مرزبانان پاکستانی و مواضع آنان را هدف قرار دادند، بلکه به گفتۀ او با چنین گلوله‌باری جان غیرنظامیان پاکستانی و افغان را نیز با تهدید مواجه کردند.

او گفت: "چنین گلوله‌باری بی‌دلیل و بی‌رویه به پوسته‌های مرزی پاکستان تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست. گلوله‌باری مرزبانان طالبان همواره الهام‌بخش عناصر تروریستی است. طوری که در آخرین گزارش گروه نظارت و ارزیابی کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تایید شده است، این عناصر در داخل افغانستان پناهگاه‌های امنی دارند."

این در حالی است که دفتر رسانه‌های طالبان در ننگرهار در شبکۀ ایکس گفته است که در دیدار مقامات دوطرف، جانب پاکستانی نخست گلوله‌باری و سپس بستن گذرگاه تورخم را پذیرفته اند.

به گفتۀ زهرا بلوچ، وزارت خارجۀ پاکستان همواره گفته است که مرز با افغانستان باید مرز صلح و امنیت باشد. این وزارت همچنین گفته است که پاکستان برای چندین دهه همواره میزبان هزاران افغان در این کشور بوده است.

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که در صورت وقوع حوادثی مانند حوادث ششم سپتمبر و یا زمانی که حملات تروریستی از خاک افغانستان انجام می‌شود، مرز به گونۀ موقت بسته می‌شود.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز شنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) گفت که حکومت پاکستان دروازهٔ تورخم را پس از آن بست که ‌روز چهارشنبهٔ گذشته نیروهای پاکستانی بر نیروهای سرحدی طالبان که مشغول ترمیم یک پاسگاهٔ امنیتی بودند که سال‌ها قبل اعمار شده بود، گلوله‌باری کردند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان بسته‌ماندن گذرگاه تورخم را برای چندین روز متوالی و گلوله‌باری بر نیروهای طالبان در این مرز را خلاف حسن همجواری خوانده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت، روز گذشته با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که مسایل سیاسی نباید مسایل اقتصادی را متاثر و متضرر کند و تاکید کرد که دوطرف به ‌خاطر بهبود تجارت، ترانزیت و اقتصاد منطقه، برای چنین مشکلات از راه تفاهم راهکار جستجو کنند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان، به واقعۀ چند روز پیش آتش‌زدن یک لاری حامل انجیر تاجران افغان در ایالت بلوچستان پاکستان که به سوی بندر واگۀ هند می‌رفت، و توقف اموال تاجران افغان تحت عنوان لیست حساس در بندر کراچی اشاره کرد و مقامات پاکستانی را به نقض تمام اصول متهم کرد.

او تاکید کرد که این اقدامات حکومت پاکستان منجر به نگرانی و بی‌اعتمادی شده است.

تکل گفت: "متاسفانه برخلاف همه تعهدات قبلی، عرف حاکم و تعهدات تحت قوانین بین‌المللی، جانب پاکستان بیشتر اوقات در بندر کراچی مشکلات ایجاد می‌کند و هم‌زمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌جات افغانستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد که نه ‌تنها به تجارت افغانستان و پاکستان ضرر می‌رساند، بلکه فاصله میان مردمان و کشورهای برادر را افزایش می‌دهد و تجارت و ترانزیت همه منطقه را به مانع و معطلی روبرو می‌سازد".

وزارت خارجۀ طالبان گفته است که برعلاوۀ جنازه‌ها، تعداد زیادی از مسافران، زنان، مردان، کهن‌سالان و کودکان در دو سوی گذرگاه تورخم گیر مانده اند که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

گذرگاه تورخم روز دوشنبه برای ششمین روز به روی کلیه ترددها بسته بود. به دلیل بسته شدن مرز تورخم، صدها موتر مملو از مسافر و کالاهای تجاری در دو سوی مرز در انتظار باز شدن این گذرگاه استند.

گروه

XS
SM
MD
LG