لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات مجلس ایالتی پنجاب به دلیل نگرانی‌های امنیتی به تعویق افتاد


مجلس ایالتی پنجاب
مجلس ایالتی پنجاب

کمیسیون انتخابات پاکستان امروز پنجشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) انتخابات مجلس ایالتی پنجاب را به دلیل نگرانی‌های امنیتی به تعویق انداخت.

این کمیسیون در اعلامیه‌ای گفته است که وضعیت امنیتی پنجاب خوب نیست و حکومت هم برای تامین امنیت انتخابات نیرو نمی‌فرستد، بناً کمیسیون تصمیم به تعویق انداختن انتخابات را گرفته است.

کمیسیون انتخابات پاکستان یکی دیگر از دلایل به تعویق افتادن تاریخ انتخابات را مشکلات اقتصادی عنوان کرده و گفته است که وزارت مالیه پاکستان برای برگزاری این انتخابات پول نمی‌دهد.

در اعلامیهٔ این کمیسیون آمده است که با درنظرداشت دلایل موجود، انتخابات ایالتی پنجاب نمی‌تواند در وقت معینه برگزار شود.

براساس گزارش صدای امریکا – دیوه، قرار بود انتخابات مجلس ایالتی پنجاب به تاریخ ۳۰ اپریل برگزار شود، اما اکنون برای تاریخ هشت اکتوبر به تعویق افتاده است.

عمران خان، صدراعظم پیشین و رهبر حزب مخالف تحریک انصاف تصمیم کمیسیون انتخابات را محکوم کرده و آن را خلاف قانون اساسی پاکستان خواند.

خان در تویتی نگاشته است که اگر امروز این امر پذیرفته شود به معنای پایان دادن به تنفیذ قانون در پاکستان است. او از مردم خواسته است تا برای حفاظت از قانون بایستند.

حزب تحریک انصاف پاکستان که میان چهار مجلس ایالتی، دو مجلس -پنجاب و خیبرپشتونخوا - را در کنترول داشت، در ماه جنوری هر دو مجلس را منحل اعلام کرد.

بر اساس قوانین پاکستان، در صورت انحلال پارلمان یک ایالت باید در جریان ۹۰ روز انتخابات جدید در آن ایالت برگزار شود. هرچند به گونهٔ تاریخی انتخابات ایالتی همزمان با انتخابات سرتاسری در پاکستان برگزار می‌شود، برگزاری این دو انتخابات در زمان‌های متفاوت، هیچ گونه مشکل قانونی ندارد.

عمران خان در سال ۲۰۱۸ میلادی با طرح مبارزه علیه فساد اداری به کرسی صدارت کشورش راه یافت، اما قبل از این که دورهٔ صدارت‌اش را تکمیل کند، پارلمان آن کشور از طریق رای عدم اعتماد،‌ وی را سلب صلاحیت کرد و از کرسی صدارت کنار زده شد. خان پس از برکناری از قدرت، اعتراضات گسترده را با تقاضا برای برگزاری انتخابات زودهنگام راه اندازی کرده است.

با وجود اصرار پیهم عمران خان مبنی بر برگزاری انتخابات زود هنگام،‌ حکومت فعلی پاکستان به رهبری شهباز شریف به کرات گفته است که انتخابات پارلمانی را در اکتوبر یا نومبر ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG