لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش مجاهد به گزارش ملل متحد؛ 'تبلیغات به نفع هیچ‌ جهت نیست'


مجاهد مدعی است که علیه داعش در افغانستان، مبارزۀ دقیق صورت گرفته است
مجاهد مدعی است که علیه داعش در افغانستان، مبارزۀ دقیق صورت گرفته است

به دنبال نشر گزارش ملل متحد در مورد نحوۀ مبارزۀ طالبان علیه داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که "تبلیغات به نفع هیچ‌ جهت نیست".

ذبیح‌الله مجاهد در گفتگو با رادیوی ملی تحت مدیریت این گروه، گزارش اخیر تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد را رد کرده و گفته است که داعش تحرکات اندکی در افغانستان دارد.

او گفته است: "تهدید داعش بسیار به فیصدی پایین آمده، مبارزه‌ای بسیار دقیقی انجام شده و داعش هم در حالت نابودی قرار دارد که همه می‌بینیم و دیگر گروه‌های بیرونی هم در افغانستان اصلاً وجود ندارند".

به ادعای مجاهد، ممکن که معلومات در این خصوص اشتباه انتقال داده ‌شود یا تبلیغات صورت می‌گیرد که به نفع هیچ جهت نیست.

سخنگوی حکومت طالبان بار دیگر مدعی شد که استراتیژی این گروه اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

مجاهد تاکید کرد: "نباید هیچ تشویشی وجود داشته باشد و گروه‌های که ارتباط به کشورهای دیگر می‌گیرند، در افغانستان وجود ندارند و نه هم برای شان اجازۀ فعالیت داده می‌‌شود".

گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد که به روز چهارشنبه ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) نشر شد، هشدار می‌دهد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند و این گروه‌ها با یافتن پناهگاه امن یا یافتن راه هایی برای بهره‌گیری از ضعف طالبان، باعث این ناامنی خواهند شد.

در این گزارش هشدار داده شده است که افغانستان "از سوی گروه‌های تروریستی منحیث سرزمین مسالمت‌آمیز یا دوست" تلقی می‌شود. گزارش می‌افزاید که "بردباری مداوم طالبان در برابر طیفی از گروه های تروریستی مستقر در بسیاری از ولایت‌های افغانستان، شرایط را برای نفوذ تروریزم به کشورهای همسایه مهیا می‌کند".

این گزارش حاکیست که به گونۀ خاص، القاعده، به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و از روابط دیرینۀ خود با طالبان استفاده می‌کند، علیرغم اینکه مجبور است حضور خود را کمرنگ نگه‌دارد.

گزارش ملل متحد می‌افزاید که شاخۀ خراسان داعش "از اتباع افغانستان برای انجام حملات در پاکستان، از اتباع پاکستان برای انجام حملات در افغانستان، از اتباع تاجیک برای انجام حملات در ایران و روسیه و از یک تبعۀ قرغیزستان برای حمله‌ای در قندهار، مرکز طالبان، استفاده کرد".

این گروه تروریستی، به نظر می‌رسد که در بخش‌هایی از افغانستان در حال رشد است.

برخی از تحلیلگران، مانند لوکاس ویبر، پژوهشگر در مرکز سوفان در بنیاد جهانی استخبارات، می‌گویند که جزییات بیشتر در گزارش ملل متحد، ثبوت بر آن است که شاخۀ خراسان داعش یک نگرانی است.

ویبر گفت: "شاخه خراسان گروه داعش پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، فعالیت‌های خود را در آسیای مرکزی تشدید بخشیده و در سال ۲۰۲۲، شاخۀ رسانه‌‌ای را در تاجیکستان و اوزبیکستان گسترش داد".

ویبر با اشاره به معرفی مجله تازۀ تاجیکی زبان داعش، چند روز بعد از حمله این گروه در مسکو، به صدای امریکا گفت: "این ابتکار در حال گسترش است".

گروه

XS
SM
MD
LG