لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: پاکستان در داشتن روابط با چین خودمختار است


قصر سفید می‌گوید که ایالات متحده نمی‌خواهد پاکستان را وادار به انتخاب بین واشنگتن و بیجینگ کند و شرکای آن می‌توانند آزادانه روابط خود را انتخاب کنند.

ایلین لاباچر، مدیر بخش جنوب آسیا در شورای امنیت ملی ایالات متحده، پس از نخستین سفرش به پاکستان به صدای امریکا گفت: "تکرار این نکته مهم است که ایالات متحده می‌خواهد شرکای ما بتوانند بدون اجبار خارجی، انتخاب‌های خود را داشته باشند."

لاباچر در جریان سفرش به پاکستان - از ۱۹ تا ۲۱ جولای - با مقامات ارشد حکومت و اردوی پاکستان دیدار کرد.

او گفت: "هر کشوری به روابط سازنده، حمایتی و عادلانه با شرکای مختلف نیاز دارد و پاکستان نیز تفاوتی ندارد."

رقابت فزاینده بین واشنگتن و بیجینگ چالشی را برای اسلام آباد ایجاد کرده است، زیرا ایالات متحده برای مقابله با نفوذ فزایندهٔ چین روابط دفاعی و امنیتی خود را با رقیب این کشور، هند را عمیق‌تر ساخته است.

این مقام قصر سفید موضعی را که وزارت خارجهٔ امریکا بارها ابراز داشته، تکرار کرده و گفت: "روابط دوجانبه ما با پاکستان و هند به زیان دیگری تمام نمی‌شود."

اسلام‌آباد همزمان با اینکه نگران رشد روابط هند – امریکا است، تلاش دارد روابط خود را با واشنگتن که به دلیل جنگ ۲۰ ساله در افغانستان تضعیف شده، دوباره ترمیم کند.

در حالیکه اسلام‌آباد اتهام حمایت مخفیانهٔ از طالبان را که در آن زمان گروه شورشی بود و در مقابل ایتلاف به رهبری ایالات متحده می‌جنگید، رد می‌کند، هر دو واشنگتن و اسلام‌آباد نگران تبدیل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه تروریستی تحت حکومت طالبان اند.

اما طالبان که سال گذشته مذاکرات میان تی‌تی‌پی و حکومت پاکستان را وساطت و برگزار کرده بودند، مدعی اند که هیچ گروه تروریستی در داخل افغانستان فعالیت ندارد.

سفر لاباچر در حالی به پاکستان صورت گرفت که تماس‌های مقامات بلندپایه دوکشور افزایش یافته است. اخیراً انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی‌، خود تماس تلیفونی داشت و مایکل کوریلا، فرماندهٔ قوماندانی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کرد.

لاباچر در پاسخ به سوالی که آیا ایالات متحده به پاکستان کمک می‌کند تا تروریست‌های ضد پاکستانی را در داخل افغانستان هدف قرار دهد، گفت: "ما در زمینه مسایل امنیتی با پاکستان رابطه کاری نزدیک داریم."

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، پاکستان شاهد افزایش چشمگیر حملات تروریستی بوده است. خشونت‌ها در پاکستان به یک امر روزمره تبدیل شده و جان صدها پاکستانی به ویژه نیروهای امنیتی این کشور را گرفته است.

در خشونت‌های سال روان در پاکستان تا اکنون بیش از ۴۰۰ نفر، عمدتاً‌ نیروهای امنیتی پاکستان،‌ کشته شده اند.

اسلام‌آباد مدعی است که این حملات توسط رهبران و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان مستقر در افغانستان طرح‌ریزی می‌شوند و همواره ادعا کرده است که دلیل افزایش حملات در این کشور، فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان است.

اما طالبان افغان همواره تاکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده صورت گیرد.

این مقام شورای امنیت ایالات متحده گفت که بر حسب درخواست پاکستان به ارزش میلیون‌ها دالر تجهیزات محافظوی فردی را برای نیروهای امنیتی پاکستان فراهم می‌کنند.

در ماه جاری سفیر ایالات متحده در پاکستان یک مرکز آموزش پولیس به ارزش ۱۷.۲ میلیون دالر را در ایالت خیبرپشتونخوا که بیشترین آسیب را از حملات تروریستی متحمل شده است، افتتاح کرد.

با آنهم، ایالات متحده هنوز کمک‌های نظامی به پاکستان را که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ پس از متهم کردن پاکستان به غیرقابل اعتماد بودن، متوقف کرد، از سر نگرفته است.

لاباچر در مورد از سرگیری این کمک‌ها چیزی نگفت اما افزود: "ما انتقالات دفاعی و کمک‌های امنیتی به پاکستان را مورد بررسی قرار می‌دهیم – همانطوری که با تمام دریافت‌کنندگان این کار را انجام می‌دهیم."

پس از آن که عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، توسط پارلمان از قدرت کنار زده شد، این کشور با آشفتگی سیاسی شدیدی مواجه است. عدم توافق بین حزب خان و ایتلاف حاکم ۱۳ حزبی به رهبری شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، در مورد برگزاری انتخابات، پاکستان را در یک بحران سیاسی و قضایی فرو برده است.

لاباچر در پاسخ به این سوال که قصر سفید چگونه می تواند از برگزاری انتخابات به موقع پاکستان اطمینان حاصل کند، گفت که ایالات متحده از انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر در سراسر جهان حمایت می‌کند.

او گفت: "ما حکومت پاکستان را تشویق می‌کنیم که به قانون اساسی و قوانین پاکستان از جمله در مورد برگزاری انتخابات عمومی پابند باشد."

XS
SM
MD
LG