لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان یک تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی را در کابل بازداشت کردند


سید رحیم سعیدی مسوولیت کانال یوتیوب "انار" را که با حمایت مالی یک سرمایه‌گذار ایجاد شده، به عهده دارد.
سید رحیم سعیدی مسوولیت کانال یوتیوب "انار" را که با حمایت مالی یک سرمایه‌گذار ایجاد شده، به عهده دارد.

مرکز خبرنگاران افغانستان و کمیته خبرنگاران معترض افغانستان از بازداشت سید رحیم سعیدی، تهیه‌کننده محتوای رسانه‌ای و مسوول یک کانال یوتیوب نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری وی از قید استخبارات طالبان شده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان ناوقت یکشنبه ۲۱ جولای (۳۱ سرطان) به نقل از منابعی گفت که سعیدی روز یک شنبه هفته گذشته ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) با سید وارث سعیدی، گزارشگر و حسیب، تصویربردار کانال یوتیوب "انار" توسط استخبارات طالبان از ساحۀ خوشحال خان از مربوطات ناحیه پنجم شهر کابل بازداشت شدند.

منابع به این مرکز گفته اند که علاوه بر این سه نفر، استخبارات طالبان دو نفر دیگر را که در ساختمان دفتر این رسانه کار می‌کردند، اما کارمند رسانه نیستند، نیز با خود بردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است: "اداره استخبارات چهار نفر را یک روز بعد آزاد کرد، اما از آن هنگام تا اکنون سید رحیم سعیدی در بازداشت است و از وضعیت او هیچ اطلاعی موجود نیست".

تا اکنون اداره استخبارات، مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان دربارۀ بازداشت سعیدی و همکارانش چیزی نگفته اند.

سید رحیم سعیدی که طی بیش از ۲۰ سال گذشته در بخش سینما و رسانه کار کرده است، قبل از سقوط نظام جمهوریت در اگست ۲۰۲۱، در تلویزیون خصوصی آریانا در کابل به عنوان مدیر تولید کار می‌کرد، اما به گفتۀ مرکز خبرنگاران افغانستان او حدود پنج ماه قبل مسوولیت کانال یوتیوب "انار" را که با حمایت مالی یک سرمایه‌گذار ایجاد شده، به عهده گرفت.

این رسانه انترنتی، علاوه بر برنامه‌های دینی و فرهنگی، برنامه‌ای سیر و سفر و معرفی مناطق و جاهای دیدنی افغانستان به ویژه کابل و حومۀ آن، را نشر می‌کند.

در همین حال، کمیتۀ خبرنگاران معترض افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که بازداشت سعیدی بیانگر دشمنی طالبان با آزادی بیان، حق دسترسی شهروندان افغانستان به اطلاعات و فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

این کمیته با نکوهش بازداشت این تهیه‌کننده رسانه‌ای گفته است که او هیچ پیشینۀ سیاسی و نظامی ندارد. اعضای این کمیته با بیان اینکه طالبان در سه سال گذشته ثابت کردند که تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر نیستند، گفته اند که طالبان اندک‌ترین باوری به آزادی بیان و رسانه ندارند.

در اعلامیه این کمیته آمده است: "شهادت سید اجمل نقشبندی در سال ۲۰۰۸، حمله انتحاری بالای کارمندان موبی گروپ در سال ۲۰۱۶، مسدود شدن نزدیک به ۳۰۰ تلویزیون، رادیو، مجله و روزنامه در سه سال گذشته، بیکاری هزاران کارمند رسانه‌ای، بازداشت و شکنجه بیش از ۹۰ خبرنگار در چهار ماه گذشته، نمونه‌های کوچک از دشمنی گروه طالبان با رسانه‌ها و کار‌های رسانه‌ای است."

اعلامیه از نهادهای ملی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر و حامی خبرنگاران و رسانه‌ها خواسته است که برای آزادی سعیدی اقدام کنند و بر حکومت طالبان در این زمینه فشار بیاورند.

سعیدی در حالی بازداشت می‌شود که نه تنها فشار طالبان بر رسانه‌های خصوصی کاهش نیافته است، بلکه نظارت بر محتوای کاری رسانه‌ها نیز افزایش یافته و اداره‌های استخبارات و امر به معروف طالبان به مداخله در برنامه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای ادامه داده اند.

گزارش شش ماهه مرکز خبرنگاران افغانستان که هفته گذشته نشر شد، نشان می‌دهد که از جنوری تا ختم جون سال روان میلادی ۸۹ مورد نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها در ولایت‌های مختلف افغانستان ثبت شده است.

در این میان، ۶۰ مورد تهدید خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها و ۲۹ مورد بازداشت خبرنگاران شامل است.

طالبان که در ماه اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، به طور مداوم خبرنگاران و رسانه‌ها را تحت فشار قرار داده و طی حدود سه سال گذشته، ده‌ها خبرنگار را زندانی کرده و نیز محاکم حکومت این گروه شماری از این خبرنگاران را به یک تا دو سال زندان محکوم کرده اند.

با توجه به اقدامات حکومت طالبان علیه رسانه‌ها، افغانستان در فهرست آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۲۴ از بین ۱۸۰ کشور در ردۀ ۱۷۸ قرار گرفته است، در حالی که در ۲۰۲۳ این کشور جایگاه ۱۵۲ را داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG