لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: برای کنترول فضای افغانستان ممکن از روسیه تجهیزات دفاع هوایی خریداری کنیم


یک مقام وزارت دفاع حکومت طالبان گفته است که برای دفاع از حریم هوایی و کنترول فضای افغانستان، به تجهیزات دفاع هوایی نیاز دارد و در صورت مساعد شدن شرایط حقوقی بین‌المللی، این تجهیزات را از روسیه خریداری خواهد کرد.

عبدالبصیر صابری، رییس بخش لوژستیک وزارت دفاع حکومت طالبان روز پنجشنبه ۲۹ اگست (نهم سنبله) به خبرگزاری تاس روسیه گفته است: "من فکر می‌کنم به تجهیزات دفاع هوایی و کنترول فضایی نیاز داریم. ما تجهیزات زمینی داریم. فکر می‌کنم زمانی که [شرایط حقوقی بین‌المللی] مساعد شد، [این تجهیزات را] از شما [حکومت روسیه] خریداری خواهیم کرد."

صابری اضافه کرده است که خریداری تجهیزات دفاع هوایی از روسیه به آنان کمک خواهد کرد تا حکومت این گروه سیستم دفاع هوایی را به هدف کنترول فضای افغانستان ایجاد کند.

او افزوده است: "ما می‌خواهیم چنین سلاح‌هایی داشته باشیم به خاطریکه شما [روسیه] پیشرفته‌ترین کشور جهان در زمینه این تکنالوژی استید."

این مقام طالبان درباره این که فضای افغانستان توسط کدام کشورها نقض می‌شود معلومات نداده، اما اخیراً قاسم فرید، معین پالیسی و استراتیژی وزارت دفاع حکومت طالبان به خبرنگاران گفت که " همه مردم می‌دانند که چه کسانی حریم هوایی این کشور را نقض می‌کنند."

فرید نقض حریم هوایی افغانستان را یکی از عامل پنج دهه جنگ در این کشور عنوان کرده و گفت که حکومت طالبان آماده دفاع از منافع مشروع خود است.

در ماه‌های اخیر، چندین بار گزارش‌های از گشت‌زنی طیاره‌های بی‌سرنشین در فضای افغانستان به نشر رسید. بر اساس گزارش برخی از رسانه‌های محلی در افغانستان، در ماه‌های پسین در فضای ولایت‌های مختلف آن کشور به شمول قندهار، طیاره‌های بی‌سرنشین در حال پرواز دیده شد.

حکومت طالبان در ماه حمل امسال پرواز طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) در حریم هوایی افغانستان را محکوم کرد و آنرا نقض حریم فضایی آن کشور توسط "ایالات متحده" خوانده است.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان، در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که زیر کنترول طالبان است، از کشورهایی‌که این درون‌ها را در حریم فضایی افغانستان به پرواز در می‌آورند، خواست تا پرواز این طیاره‌ها را متوقف کنند.

فطرت گفت: "ما پرواز طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی را در حریم هوایی خود تجاوز خوانده و آن را تقبیح می‌کنیم و از امریکا خواهان حرمت به حریم هوایی خود هستیم و از کشورهایی‌که اجازه می‌دهند تا از حریم هوایی افغانستان استفاده شود، می‌خواهیم که اجازه ندهند که از طریق آنان، فضای افغانستان اشغال شود."

پیش این، شیرمحمد عباس استانکزی، معین وزیر خارجۀ حکومت طالبان نیز گفته بود که به شمول ایالات متحده، طیاره‌های بی‌سرنشین کشورهای همسایه نیز در حریم هوایی افغانستان گشت می‌زنند.

به گفتۀ ستانکزی،‌ طالبان در حالتی نیستند که جلو گشت‌زنی طیاره‌های بی‌سرنشین را در حریم هوایی افغانستان بگیرند.

گروه

XS
SM
MD
LG