لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به حملۀ مسلحانه در مرز دایکندی و غور؛ شمار تلفات به ۱۴نفر افزایش یافت؛ طالبان انتقام می‌گیریم


به گفتۀ منابع محلی، قربانیان این حادثه باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت‌ و ‌بندر ولایت دایکندی اند و آنان زمانی توسط افراد مسلح با ضرب گلوله کشته شدند که برای استقبال زایرین مراسم اربعین به ولایت غور رفته بودند.(عکس ارشیف)
به گفتۀ منابع محلی، قربانیان این حادثه باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت‌ و ‌بندر ولایت دایکندی اند و آنان زمانی توسط افراد مسلح با ضرب گلوله کشته شدند که برای استقبال زایرین مراسم اربعین به ولایت غور رفته بودند.(عکس ارشیف)

گلوله‌باری افراد مسلح بر غیرنظامیان در مرز میان دایکندی و غور که در آن، کم از کم ۱۴ غیرنظامی جان باخته اند، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

برخی رسانه‌های محلی افغانستان به نقل از منابع گزارش داده‌اند که این گلوله‌باری پس ازچاشت پنجشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در روستای "قرودال" در مرز میان ولایت غور و دایکندی اتفاق افتاده است.

تمامی قربانیان این گلوله‌باری باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت‌ و ‌بندر ولایت دایکندی اند و آنان زمانی توسط افراد مسلح با ضرب گلوله کشته شدند که برای استقبال زایرین مراسم اربعین به ولایت غور رفته بودند.

این حمله واکنش‌های داخلی و خارجی را به دنبال داشته و برخی از مقام‌های ملل متحد و نهادهای دپلوماتیک در کابل ضمن ابراز غم شریکی با بستگان قربانیان، خواستار مجازات عاملان این حمله مسلحانه شده‌اند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان،‌ کشتار این غیرنظامیان را "وحشت‌ناک" توصیف کرده و گفته است که این رویداد، نشانه‌های از "جرایم بین‌المللی" است.

بنیت با خانواده‌های قربانیان ابراز غم‌شریکی کرده و گفته است که از ادامۀ حملات ادعا شده توسط شاخۀ خراسان داعش نگران است.

بنیت بر جلوگیری از چنین حملات و حفاظت از غیرنظامیان در افغانستان تاکید کرده است.

سفارت ایران در کابل حمله مسلحانه بر باشندگان دایکندی را نیز محکوم کرده و افزود: "ایران خواهان مجازات مرتکبین این فاجعه بزرگ است و آمادگی خود را در این زمینه اعلام می دارد."

واکنش‌های داخلی

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، حمله بر غیرنظامیان در دایکندی را نکوهش کرده و در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است: "کشتار وحشیانه و تیرباران افراد ملکی در ولایت دایکندی، یک عمل تروریستی و جنایت ضد بشری و ضد اسلامی است."

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، به این رویداد واکنش نشان داده و با بستگان قربانیان ابراز غم‌شریکی کرده است.

عبدالله در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته اس:‌ "با تاسف فراوان اطلاع یافتیم که ۱۴ تن از باشندگان بی‌گناه ولایت دایکندی از سوی افراد مسلح ناشناس در مسیر دایکندی و غور به گونهٔ بی‌رحمانه تیرباران شدند. در حالیکه کشتار بی‌رحمانهٔ هموطنان معصوم ما را به شدت محکوم می‌کنیم."

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، در پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس، این رویداد را دلخراش‌ترین نوع خشونت عنوان کرده و گفته است که در این حملهٔ افراد مسلح "جان انسان‌های بی‌گناه" را تنها به جرم تلاش برای زندگی مسالمت‌آمیز و مدنی گرفته اند.

نبیل افزود: "قلب ما با خانواده‌های این عزیزان می‌تپد و این غم سنگین را با آنان شریک هستیم. این فجایع نه تنها زخمی بر پیکر هزاره‌های ما، بلکه بر روح تمامی مردم افغانستان است."

مهدی راسخ، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، گفته است که از سال‌ها به این طرف، هزاره‌ها قربانی این گونه حملات هدفمند قرار گرفته اند.

راسخ افزوده که طالبان با فرامین و فتواهای ضد شعییان و "رفتارهای هزاره‌ستیزانه" به تروریستان دیگر انگیزه مشروعیت بیشتر برای "کشتار هزاره‌ها" را داده اند.

او افزوده است: "همه‌ می‌دانیم که داعش، طالبان و القاعده با پیروی از یک ایدیولوژی رادیکال مذهبی تحت یک چتر کلان جهاد اسلامی فعالیت می‌کنند در طول بیش از ۲۰ سال در تمام حملات هدفمند که علیه هزاره‌ها به هدف نسل‌زدایی صورت گرفته است، اسناد وجود دارد که طالبان و داعش و همکاران تروریستی دیگرشان به صورت مشترک این حملات را اجرا کرده‌اند."

جبهۀ آزادی افغانستان، از گروه‌های مخالف طالبان به کشته‌شدن باشندگان دایکندی را "نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت" عنوان کرده است.

این جبهۀ ضد طالبان مدعی شد که این کار توسط افراد طالبان انجام شده است. در اعلامیه‌ای این جبهه آمده است: "توقف موتر‌های مسافران عادی و غیرنظامی و به رگباربستن مکرر آنان بدون هیچ دلیلی، مصداق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. طالبان ارتکاب هزاران مورد از جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی را در پنجشیر، اندراب، مناطق مرکزی و ولایت های شمال و غرب کشور در کارنامه خود دارند."

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با تاکید بر"توقف کشتار هزاره‌ها" از عدم تامین امنیت در بخش‌های افغانستان انتقاد کرده و طالبان را به کوتاهی در این مورد متهم کرده‌اند.

یک سخنگوی طالبان از کشته شدن ۱۴ غیرنظامی در مرز بین ولایت‌های دایکندی و غور ابراز تاسف کرده و گفته که در این حمله شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.

او همچنین گفته است که حکومت آن گروه حملهٔ مرگبار بر غیرنظامیان را محکوم می‌کند و از عاملان این گلوله‌باری انتقام خواهد گرفت. به گفتهٔ این سخنگوی طالبان "حفاظت از مردم و اموال آنها وظیفه حکومت طالبان است.''

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حملۀ مسلحانه در مرز میان ولایت دایکندی و غور را به دوش گرفت.

شاخه‌ٔ خراسان داعش که ظاهراً رقیب گروه طالبان پنداشته می‌شود، از چندین سال به اینسو، مسوولیت مرگبارترین حملات بر ضد پیروان اهل تشیع، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ را در افغانستان بر عهده است. این گروه در کشتار اعضای اهل تسنن و سایر اقلیت‌های دینی نیز کوتاهی نکرده است.

تندروان داعش، اقلیت قومی مذهبی پیروان شیعه را در مساجد، شفاخانه‌ها، مکاتب، در جریان تظاهرات و سایر امکان عامه نه تنها هدف مرگبارترین حملات قرار داده اند،‌ بلکه به اسرع وقت، بدون ارایه دلیل و توجیه، مسوولیت این حملات خونین را نیز بر عهده گرفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG