لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت طالبان به خاطر رفتار با زنان با محکمهٔ بین‌المللی عدالت مواجه است


حکومت طالبان در افغانستان به دلیل محدود کردن حقوق زنان و دختران با یک اقدام حقوقی چندملتی مواجه است که ممکن به محکمهٔ بین‌المللی عدالت فرستاده شود.

آسترالیا، کانادا، آلمان و هالند در نیویارک اعلام کردند که آنان این روند حقوقی را آغاز می‌کنند، روندی که می‌تواند به نشست استماعیه در محکمهٔ بین‌المللی عدالت در هاگ منتج شود.

بیش از ۲۰ کشور با نشر اعلامیه‌‌ای در نیویارک حمایت شان را از اقدام حقوقی این چهارکشورعلیه طالبان و برخورد این گروه علیه زنان و دختران اعلام کردند.

فیصله‌های محکمهٔ بین المللی عدالت الزامی است، اما برای تطبیق فیصله‌هایش میکانیزمی ندارد.

پنی وانگ، وزیر خارجهٔ آسترالیا، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک به خبرنگاران گفت: "طالبان نشان دادند که حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی زنان و دختران را تحقیر می‌کنند."

او افزود که طالبان درگیر یک کمپاین مداوم و سیستماتیک سرکوبی اند. او روند حقوقی علیه حکومت طالبان را که آلمان رهبری آن را به عهده دارد "بی‌پیشینه" خواند.

وانگ اضافه کرد که این چهار کشور قصد دارند استدلال کنند که افغانستان کنوانسیون "محوهمه اشکال تبعیض علیه زنان" را زیر پا می‌کند؛ کنوانسیونی که این کشورعضو آن است.

وانگ از افغانستان خواست تا در مذاکرات این کنوانسیون اشتراک کند و اگر مذاکرات ناکام شود، طوری که کنوانسیون تصریح کرده است، هر یک از طرف‌ها می‌توانند خواهان داوری شوند.

او گفت که اگر روی تقاضای داوری در مدت شش ماه توافق صورت نگیرد، هریک از طرفین دخیل می‌تواند این قضیه را به محکمهٔ بین‌المللی عدالت راجع کند.

طالبان محدودیت‌های شدید و سرکوبگرانه را بر زنان وضع کرده، آنان را از آموزش به سویۀ بالاتر از مکتب ابتداییه و کار در سازمان‌های دولتی و غیردولتی، سفر بدون محرم شرعی مرد، رفتن به پارک‌ها، حمام‌ها و کلب‌های ورزشی منع کرده اند، اقدامی که ملل متحد آنرا "اپارتاید جنسیتی" عنوان کرده است.

میرل ستریپ، هنرپیشه سینمای هالیود روز دوشنبه در سازمان ملل متحد گفت که یک گربهٔ ماده در افغانستان آزادی بیشتری در مقایسه با یک زن دارد. ستریپ تلاش کرد با این مثال رهبران جهان را وادارد تا بر مشکلات زنان و دختران افغان تمرکز کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG