لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: ده‌ها مهاجر افغان از زندان‌های پاکستان رها و به افغانستان منتقل شدند


آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی پاکستان تا ۳۱ دسمبر سال ۲۰۲۳، حدود ۳۱هزار مهاجر افغان را بازداشت و زندانی کرده اند.
آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی پاکستان تا ۳۱ دسمبر سال ۲۰۲۳، حدود ۳۱هزار مهاجر افغان را بازداشت و زندانی کرده اند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان از رهایی ۳۹ مهاجر افغان به شمول کودکان از زندان‌های پاکستان خبر داد.

این وزارت روز سه‌شنبه سوم سپتمبر (۱۳ سنبله) گفت که این شهروندان افغانستان به دلیل نداشتن مدارک قانونی، توسط پولیس پاکستان بازداشت و زندانی شده بودند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان افزوده که شماری از این افغان‌های مهاجر، از سه سال به این‌سو در زندان‌های پاکستانی به سر می‌بردند.

طالبان گفته اند این شهروندان افغانستان پس از رهایی از محابس پاکستان، از طریق مرز تورخم به افغانستان منتقل شدند که در میان آنان کودکان نیز شامل اند.

آمار قنسولگری حکومت طالبان در کراچی نشان می‌دهد که طی بیش از یک سال گذشته، بیش از۳۲۵۰ مهاجر افغان، به شمول زنان و کودکان، که در محابس ایالت سند زندانی بودند، آزاد و به افغانستان منتقل شده‌اند.

بازداشت و زندانی‌کردن مهاجرین افغان در پاکستان پس از آن شدت گرفت که حکومت آن کشور به مهاجرین بدون اسناد قانونی، به شمول افغان‌ها، مهلت داد که تا اول نومبر ۲۰۲۳ آن کشور را ترک کنند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، پاکستان میزبان حدود ۳.۲ میلیون مهاجر افغان و سایر افغان‌هایی است که برای اسکان در کشور سومی منتظر اند.

پیش از این، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در گزارشی گفته بود که بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشورشان برگشته اند.

آمار این کمیشنری نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی پاکستان تا ۳۱ دسمبر سال گذشته، حدود ۳۱هزار مهاجر افغان را بازداشت و زندانی کرده است.

پیش از این مقامات پاکستانی بارها ادعا کرده اند که تروریست‌ها از خاک افغانستان وارد پاکستان می‌شوند و حملات تروریستی انجام می‌دهند، از همین‌رو باید مهاجرین افغان فاقد مدارک اقامت به کشورشان برگردند.

اما حکومت طالبان در افغانستان این اتهامات را رد کرده و گفته است که مقامات پاکستان نباید افغانستان را به ناکامی‌های امنیتی خود مقصر بخوانند.

بازداشت و اذیت و آزار افغان‌های مهاجر در پاکستان و ایران در حالی شدت یافته که روز گذشته سازمان بین‌المللی مهاجرت با نشر گزارشی گفت که در جریان یک هفته ده‌ها هزار نفر از طریق مرزهای این کشور وارد ایران و پاکستان شده‌‌اند.

این ادارۀ ملل متحد روز دوشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) گفت که بر اساس ارزیابی‌های این سازمان، از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ این ماه، ۷۲هزار و ۶۲۴ نفر وارد ایران و پاکستان شدند.

به گفتۀ این سازمان، در این مدت ۳۸هزار و ۴۰۲ نفر به ایران و ۳۴هزار و ۲۲۲ افغان دیگر به پاکستان مهاجرت کردند.

بسیاری افرادی که به این دو کشور مهاجرت کرده، فاقد مدرک قانونی بوده و اکثر آنان به گونۀ غیرقانونی و از راه قاچاق وارد خاک این کشورها شده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG