لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در یک سال گذشته بیش از ۲۱هزار آلۀ موسیقی را تخریب کرده‌ایم


مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در جلسۀ گزارش‌دهی کارکردهای یک سالۀ این اداره
مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در جلسۀ گزارش‌دهی کارکردهای یک سالۀ این اداره

مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) گفتند که در یک سال گذشته ۲۱۳۲۸ آلۀ موسیقی را در سرتاسر افغانستان تخریب کرده اند.

پس از حاکم شدن بر افغانستان، طالبان در چندین مورد هنرمندان و نوازندگان آلات موسیقی را در چندین ولایت افغانستان مجازات کرده و آلات موسیقی آنان را شکستانده اند.

طالبان به رسانه‌های افغانستان دستور داده اند که موسیقی پخش نکنند و چندین رسانۀ صوتی و تصویری به خاطر سرپیچی از این دستور طالبان توبیخ شدند.

شمار زیاد هنرمندان افغان در سه سال گذشته به کشورهای خارجی پناهنده شده اند و هنرمندانی که در افغانستان باقی مانده اند، اکثر شان از فعالیت هنری دست کشیده اند.

محب‌الله مخلص، رییس پلان و تفتیش وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در یک کنفرانس خبری در کابل ضمن گزارش‌دهی کارکردهای یک سال گذشتۀ این وزارت گفت که محتسبان امر به معروف ۳۰ هزار "فلم غیراخلاقی" را هم نابود کرده اند.

مسوولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان ادعا می‌کنند که قلیان‌خانه‌ها و قمارخانه‌ها در افغانستان مسدود شده و ۴۴۸ تعویذ‌نویس و ۵۲۸ فرد متهم به سحر و جادوگری نیز بازداشت و به مراجع عدلی و قضایی سپرده شده‌ اند.

به گفتۀ مسوولان طالبان، در یک سال اخیر، ۲۵ شراب فروشی مسدود شده و از مصرف ۱۳۲۵۰ تابلیت نشه‌آور جلوگیری و عاملان آن به مراجع ذیربط سپرده شده اند.

مخلص همچنان گفت که به سلسلۀ اقدامات اصلاحی این وزارت، در مدت یک سال گذشته، فعالیت ۲۵۶۴۷ نفر که "فلم‌های مبتذل" را عرضه می‌کردند متوقف شده است.

طالبان و رسانه‌ها

مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، بدون ارایۀ جزییات گفتند که در اثر تلاش‌های این اداره، نشرات رسانه‌های تصویری، صوتی و چاپی در افغانستان "۹۰ درصد اصلاح شده است."

طالبان در سه سال گذشته محدودیت‌های فراوانی بر نشرات رسانه‌ها وضع کرده و به گفتۀ گروه‌های مدافع آزادی بیان و خبرنگاران، دسترسی به اطلاعات در افغانستان به شدت محدود شده است.

کارمندان رسانه‌ها و مجریان زن برنامه‌های خبری و اجتماعی تلویزیون از ابتدای حکومت طالبان با محدودیت‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند که یکی از این محدودیت،‌ الزامی شدن پوشیدن ماسک برای مجریان زن در برنامه‌های تلویزیونی است.

بررسی شدید محتوا یکی دیگر از تغییراتی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، در کار خبرنگاران افغان الزامی شده است. اما همه قوانین به وضوح تنظیم نشده و خبرنگاران و رسانه‌ها در معرض خطر بازداشت خودسرانه یا لغو مجوز قرار دارند.

انتقاد ملل متحد از طالبان

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ نهم جولای (۱۹ سرطان) با نشر گزارشی گفت که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در زمان تطبیق دستورهای شان به زور متوسل شده و آزادی و سلامت جسمی و روحی و حریم خصوصی افراد را نقض کرده است.

یوناما در گزارشی تحت عنوان "نظارت اخلاقی توسط مقامات برحال در افغانستان: اثرات آن بر حقوق بشر" از نقش و نفوذ روز افزون این وزارت در تصمیم گیری‌ها در بخش‌های مختلف به ویژه زندگی خصوصی شهروندان افغانستان یاد آوری کرده است.

در این گزارش گفته شده است که این وزارت حکومت طالبان از محدودیت بر رسانه‌ها، چگونگی پوشش، کار، سفر، بازدید و حتا طرز صحبت زنان گرفته تا نوعیت اصلاح موی و ریش مردان و شنیدن موسیقی و دود کردن چلم و تجلیل از روزهای مناسبتی و فرهنگی و نماز خواندن در جماعت نیز دخالت می‌کند و برای تطبیق دستورهای شان دست به لت و کوب و حتا بازداشت‌های خودسرانه زنده اند.

بر اساس شاخص آزادی مطبوعات در جهان که توسط سازمان خبرنگاران بدون مرز تهیه شده، افغانستان در میان بدترین کشورها برای خبرنگاران رده بندی شده است. بر اساس گزارش این نهاد زیر عنوان "شاخص آزادی مطبوعات در جهان - ژورنالیزم در سال ۲۰۲۴ زیر فشار سیاسی" افغانستان از رهگذر آزادی مطبوعات از میان ۱۸۰ کشور در جایگاه ۱۷۸‌ قرار گرفته است.

افغانستان در سال ۲۰۲۱ درست قبل از تسلط مجدد طالبان، در رده بندی شاخص آزادی مطبوعات سازمان خبرنگاران بدون مرز در ردهٔ ۱۲۲ قرار داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG