لینک های دسترسی

Breaking News

نشست گروه منطقه‌ای تماس برای افغانستان روز شنبه در تهران برگزار می‌شود


قرار است که نمایندگان ایران، روسیه، چین و پاکستان روز شنبه در تهران دربارۀ نشست دوحه رایزنی کنند
قرار است که نمایندگان ایران، روسیه، چین و پاکستان روز شنبه در تهران دربارۀ نشست دوحه رایزنی کنند

وزارت خارجه ایران گفته است که نشست گروه منطقه‌ای تماس برای افغانستان با حضور نمایندگان این کشور، روسیه، چین و پاکستان روز شنبه در تهران برگزار می‌شود.

سید رسول موسوی، رییس عمومی امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) با نشر پیامی در رسانه اجتماعی ایکس، این نشست را در پرتو همکاری و همگرایی منطقه‌ای، پیام‌آور صلح، ثبات، توسعه برای افغانستان و منطقه خواند.

او نگاشته است که در این نشست نمایندگان ویژه ایران، پاکستان، چین و روسیه برای افغانستان رایزنی خواهند کرد، اما جزییات بیشتر در این خصوص نداده است.

اما خبرگزاری تاس روسیه به تاریخ چهار جون (۱۵ جوزا) به نقل از ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان گزارش داد که نشست مشورتی گروه تماس فارمت مسکو در مورد افغانستان به تاریخ هشتم جون در تهران برگزار خواهد شد.

کابلوف با اشاره به اینکه نمایندگان روسیه، ایران، چین و پاکستان در نشست تهران حضور خواهند یافت، گفت: "در مورد آمادگی‌ها برای نشست سوم نمایندگان ویژهٔ کشورها در امور افغانستان، با نمایندگان رهبری افغانستان و با منشی عمومی ملل متحد در دوحه صحبت کرده ایم...اما پیش از آن، ما [روسیه، ایران، پاکستان و چین] روز شنبه گردهم خواهیم آمد."

این دپلومات روسی گفت که رایزنی‌ها در نشست گروه تماس در تهران به آمادگی‌ها برای نشست سوم دوحه تمرکز خواهد داشت که قرار است به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای برگزار شود.

هنوز مشخص نیست که آیا نمایندگان حکومت طالبان در نشست تماس منطقه‌ای در تهران دعوت شده اند یا خیر، اما سازمان ملل متحد از نمایندگان این گروه برای اشتراک در سومین نشست دوحه دعوت کرده است.

طالبان هنوز در مورد اشتراک هیات این گروه در نشست دوحه تصمیم نگرفته، اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان امروز جمعه در دیدار با روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما، در مورد جزییات و هماهنگی‌های لازم نشست دوحه گفتگو کرده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان به نقل از متقی نگاشته که مهم است تا آجندای این نشست به گونه‌ای ترتیب شود که برای همه "قابل قبول" باشد.

بر بنیاد اعلامیه متقی گفته است: "حکومت افغانستان [حکومت طالبان) در مورد نشست سوم دوحه با تمام جوانب موضوع خود را شریک کرده و در این رابطه با طرف‌های دخیل از نزدیک به کار ادامه می‌دهد."

در اعلامیه به نقل از اوتنبایووا آمده که کار روی آجندای نشست سوم دوحه جریان دارد و می‌خواهد که نظریات حکومت طالبان را در مورد اجندای نهایی بشنود و پس از نهایی‌شدن آن، دعوتنامه‌های رسمی برای همه اشتراک‌کنندگان فرستاده خواهد شد.

پیش از آن، ذاکر جلالی یکی از روسای این وزارت گفته بود که نمایندگان طالبان در بحث‌های اصلی نشست دوحه اشتراک خواهند کرد، اما افزود که تصمیم نهایی در این خصوص پس از اشتراک معلومات نشست از سوی ملل متحد به حکومت این گروه اعلام خواهد شد.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به تاریخ سوم جون (۱۴ جوزا) به طلوع نیوز گفت که آجندای سومین نشست دوحه از سوی سازمان ملل متحد با این گروه در میان گذاشته شده است.

به گفتۀ مجاهد پس از ارزیابی آن، حکومت طالبان موضع و شروط خود را برای حضور در این نشست ارایه خواهد کرد.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

ملل متحد هدف این نشست را افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به "شیوۀ منسجم و هماهنگ" بیان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG