لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا کمک ۱۲ میلیون دالری را به زلزله‌زدگان هرات اعلام کرد


تامس وست، نماینده ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان، از کمک فوری ۱۲ میلیون دالری به زلزله‌زدگان ولایت هرات خبر داده است.

وست روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است پولی که ایالات متحده برای نیازهای فوری بشری زلزله‌زدگان تامین می‌کند، صرف تامین غذا، آب آشامیدنی سالم و سرپناه برای زلزله‌زدگان هرات می‌شود.

او نگاشته است: "ما در ترس از تلفات انسانی در زلزله شریک استیم و تا زمانی که مردم افغانستان از بحران بیرون می‌آیند، قاطعانه در کنار آنها ایستاده ایم".

ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) نیز با نشر اعلامیه‌ای گفت که این کمک ۱۲ میلیون دالری برای رفع نیازهای فوری زلزله‌زدگان هرات هزینه می‌شود.

اعلامیه با استناد به گزارش ملل متحد گفته است که دراثر این زلزلۀ ویرانگر که بر بحران انسانی کنونی افغانستان افزوده است، دست کم یک‌هزار و ۲۹۵ نفر جان باختند و حد اقل یک‌هزار و ۸۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس گزارش اداره زمین شناسی ایالات متحده، روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) زلزله با قدرت ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر ولایات هرات، فراه و بادغیس در غرب افغانستان را لرزاند که تلفات زیادی را در چهار ولسوالی ولایت هرات به ویژه زنده جان به بار آورد.

این اداره روز چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) نیز گزارش داد که زلزلۀ دیگر با قدرت مشابه زلزلۀ نخست در غرب افغانستان به وقوع پیوست که بر اساس آمار مقامات محلی، سه نفر کشته و حدود ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا گفته است که بلافاصله پس از وقوع زلزله، شرکای کمک‌های بشری این اداره به ارزیابی فوری خسارات وارده پرداخته و به زلزله‌زدگان به شمول خدمات بهداشتی، کمک‌های فوری فراهم کردند.

در اعلامیه این اداره آمده است که این کمک‌های تازه اعلام‌شده به سازمان بین‌المللی مهاجرت، همکار این اداره، در تامین سرپناه، مواد و لوازم آشپزی، آب، کمپل، لباس و سایر اقلام مورد نیاز کمک می‌کند.

در اعلامیه آمده است: "در جریان زلزله خانواده‌های مناطق زلزله‌زده قبلاً یک سری بیماری‌های منتقله از طریق آب هچون اسهال حاد را تجربه کرده اند، علاوه بر این، هدف از این کمک اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده جلوگیری از شیوع بیماری‌های دیگر است که به دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم افزایش یافته است".

اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده گفته است که امریکا پس از اواسط اگست ۲۰۲۱، دو میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها فراهم کرده است که ۱.۴۶ میلیارد دالر آن از سوی این اداره تامین شده است.

در این اعلامیه آمده است که تیم امداد و نجات اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده به تلاش‌های خود برای پاسخ به مناطق زلزله‌زده و هماهنگی و حمایت از نهادهای همکار ادامه خواهد داد تا با کمک امدادرسانان به شمول امدادگران زن اطمینان حاصل شود که نیازمندترین افراد از جمله زنان و دختران تحت پوشش قرار می‌گیرند.

اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده گفته است که برای رفع نیازهای بشری افغان‌ها به حمایت از آنان ادامه خواهد داد.

علاوه بر ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ترکیه، ایران، چین، اوزبیکستان، ترکمنستان، قطر، امارات متحده عرب و عربستان سعودی نیز از طریق جمعیت هلال احمر افغانستان و اداره‌های ملل متحد به زلزله‌زدگان ولایت هرات کمک کرده اند.

سکتگی در روند امدادرسانی

جمعیت هلال احمر افغانستان گفته است که روز گذشته ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) به دلیل طوفان شدید در هرات عملیات امدادرسانی و خدمات بشری متوقف شد.

این جمعیت امروز جمعه با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که خیمه‌های کمپ‌هایی که توسط هلال احمر افغانستان برای نجات، بهداشت و سرپناه برای افراد بی‌خانمان ساخته شده بود، واژگون شده است.

در اعلامیه آمده است: "جمعیت هلال احمر افغانستان از آغاز طوفان تا اکنون ۲۵۶ خانواده زلزله‌زده را از کمپ ساحه نایب رفیع به کمپ باباجی منتقل کرده است".

این نهاد همچنن گفته است که در جریان نجات مردم آسیب‌دیده از امواج شدید طوفان، تعدادی از کارمندان هلال احمر افغانستان نیز زخمی و به شفاخانه منتقل شدند.

در این حال، احمدالله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات به صدای امریکا گفت که طوفان شب گذشته متوقف شده و امروز وضعیت جوی خوب است.

متقی نیز تایید کرد که طوفان عصر دیروز سبب واژگونی خیمه‌ها و سکتگی در روند امدادرسانی شده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG