لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: گذرگاه تورخم پس از نه روز به روی تردد باز شد


مقام‌های ولایتی طالبان در ننگرهار می‌گویند که گذرگاه تورخم میان افغانستان و پاکستان پس از نه روز بسته بودن از سوی مقامات سرحدی پاکستان، روز جمعه ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) به روی هرگونه تردد باز شده است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت ننگرهار با ارسال خبرنامه‌ای به رسانه‌ها گفته است که این مسیر ساعت هفت صبح به وقت محلی از سوی نیروهای سرحدی پاکستان برای تردد بین دو طرف باز شد.

در خبرنامه آمده است: "پس از باز شدن مسیر تردد مسافران و لاری‌های ترانزیتی بین دو طرف به طور عادی آغاز شده است".

این گذرگاه مرزی در ششم سپتمبر پس از آن بسته شد که مرزبانان پاکستانی از تلاش طالبان برای بازسازی یک پوسته امنیتی در سرحد جلوگیری کردند و در نتیجه میان دوطرف درگیری صورت گرفت.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که درگیری بین دو طرف پس از جلوگیری بازسازی غیرقانونی در تورخم از سوی طالبان آغاز شد.

به گفته ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت، طالبان به جای یافتن راه حل مسالمت‌آمیز برای این موضوع، "بی‌رحمانه" گلوله‌باری کردند و نه تنها نیروهای مرزی پاکستان و مواضع آنان را هدف قرار دادند، بلکه این گلوله‌باری جان غیرنظامیان پاکستانی و افغان را نیز با خطر مواحه کرد.

زهرا بلوچ روز دوشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) گفت که حکومت پاکستان "هیچگاه ساخت هیچ نوع تاسیسات را در خاک خود" که به گفتهٔ او "نقض حاکمیت" این کشور پنداشته می‌شود، نمی‌پذیرد.

اما وزارت امور خارجه حکومت طالبان، نیروهای مرزی پاکستان را عامل این درگیری دانسته و گفته است که نیروهای پاکستانی ابتدا جنگ را آغاز کرده و سپس دروازه تورخم را بستند.

این وزارت حکومت طالبان، بسته شدن مرز تورخم و گلوله‌باری نیروهای مرزی پاکستان به سوی نیروهای طالبان در این مرز را خلاف اصول حسن همجواری است.

تاکنون مقامات مرزی طالبان در تورخم زخمی شدن یک غیرنظامی را در سمت افغانستان در این درگیری مسلحانه تایید کرده اند.

این در حالی است که منابع محلی به صدای امریکا گفته اند که در این درگیری نیروهای امنیتی طالبان نیز متحمل تلفات شده اند.

وزارت امور خارجه حکومت طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که امیرخان متقی سرپرست این وزارت، روز پنج‌شنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله)، در دیدار با عبیدالرحمان نظامانی شارژدافیر پاکستان در کابل در مورد باز شدن گذرگاه تورخم گفتگو کرده است.

در اعلامیه آمده است: "علاوه بر موضوعات مختلف، در مورد مشکلات دروازه تورخم، بازداشت مهاجران افغان در پاکستان و ممنوعیت ترانزیتی کالاهای تاجران افغان در کراچی مفصل بحث و تبادل نظر شد".

وزارت امور خارجۀ طالبان گفته است که در این دیدار دو طرف تاکید کردند که باید هر چه سریعتر برای حل این مسایل و جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده تدابیری اتخاذ شود.

در نه روز گذشته، علاوه بر بیماران و سایر مسافران، صدها لاری مملو از میوه‌های تازه، سبزیجات و سایر کالاهای تجاری نیز در دو طرف گذرگاه تورخم گیر مانده بودند.

تاکنون از خسارات مالی تاجران افغان و پاکستانی بر اثر بسته شدن این مسیر معلومات دقیقی در دست نیست.

اما مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته اند که تاجران افغان به تنهایی تا یک میلیون دالر در روز خساره را متحمل شده اند.

این مسیر نه تنها توسط تاجران افغان و پاکستانی برای تجارت و ترانزیت به هر دو کشور استفاده می‌شود، بلکه تاجران پاکستانی از این مسیر برای انتقال کالاهای تجارتی و ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه و روسیه نیز استفاده می‌کنند.

تاجران افغان می‌گویند که مسیر تورخم کوتاه‌ترین مسیر برای اتصال کشورهای آسیای میانه به مسیر بحری کراچی است و به همین دلیل ترانزیت اموال تجارتی میان پاکستان و کشورهای آسیای میانه در سال گذشته از این مسیر افزایش یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG