لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی فعالان از کاهش کمک‌های مالی به نهادهای جامعه مدنی ترکیه


عکس آرشیف از تظاهرات خبرنگاران در شهر استانبول ترکیه
عکس آرشیف از تظاهرات خبرنگاران در شهر استانبول ترکیه

اعضای جامعه مدنی ترکیه در حالی نگران کاهش کمک‌های مالی بین‌المللی برای آینده خود استند که شماری از دونران مهم خارجی پس ازبرنده شدن رجب طیب اردوغان در انتخابات ماه می امسال و ادامه سرکوبی صدای‌های مخالف، کمک‌ها به این نهاد‌ها را قطع کرده و یاهم کاهش داده اند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه پس از پیروزی درانتخابات ماه می امسال به سرکوب آن عده از عناصر جامعه مدنی آن کشور ادامه می‌دهد که اردوغان را تهدید به دموکراسی می‌پندارند.

فعالان در انجمن سیاست اجتماعی، هویت جنسیتی و مطالعات گرایشات جنسی ترکیه می‌گویند که برای ادامه کارشان با مشکلات مالی مواجه اند، زیرا کمک‌های خارجی به آنان کاهش یافته است و در نهایت خدمات خط کمکی تلیفون و حمایت روانی و قانونی برای هم‌جنسگرایان را متاثر کرده است.

اوگلکان یادیوران، یکی از اعضای این انجمن به صدای امریکا گفت: "از زمان انتخابات بدینسو، فیصدی درخواست های قبول شده مالی روبه کاهش است. در این مورد ارقام وجود دارد. گفته‌ها صرف براساس ارزیابی نیست. تقریباً ناممکن است که همه این فعالیت‌ها را رضاکارانه به پیش برد. به همین دلیل تمویل این نهادها برای ادامه کارشان مهم است."

ناظرین می‌گویند که انتخاب مجدد اردوغان باعث افزایش کنترول رهبر ترکیه بر مخالفین شده و پرسش‌هایی را برانگیخته است که آیا نهادهای جامعه مدنی در ترکیه ارزش تمویل را دارد یا نه.

سینان گوکچن، مدافع حقوق مدنی در ترکیه، گفت: "یک افول و تردید بین برای دونران بین‌المللی در ترکیه پیدا شده است و این وضعیت به خصوص پس از انتخابات بدتر شده است."

حمایت مالی داخلی از این نهادها به دلیل محکوم شدن عثمان کوالا کمک کننده مشهور ترکی این نهاد ها به حبس ابد، کاهش یافته است. کوالا به خاطر تلاش برای بر اندازی حکومت و حمایت از تظاهرات سرتاسری سال ۲۰۱۳ برضد سیاست‌های اردوغان، به زندان محکوم شده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا، صدور حکم حبس ابر بر کوالا را تقبیح کرده اند. اما اردوغان از صدور این حکم دفاع کرد و نهادهایی را که کوالا حمایت می‌کند، متهم کرد که در تبانی با دونران خارجی برای برانداختن حکومت ترکیه تلاش می‌کنند.

اردوغان گفت: "یک نفر است که دهشت افگنان رویدادهای پارک گزی را تمویل کرده است. اکنون کوالا در عقب میله‌های زندان است و کی او را حمایت می‌کند؟ یهودی مشهور هنگری جورج سوروس."

جورج سوروس، امریکایی هنگری تبار که مسوول بنیادهای جامعه باز است، یکی از حامیان مهم جامعه مدنی در ترکیه است که در سال ۲۰۱۸ به دلیل فشارهای حکومت ترکیه، دست از حمایت نهادهای جامعه مدنی آن کشور برداشت.

فعالان جامعه مدنی هشدار می‌دهند که شماری از نهادهای کمک کنندهٔ امریکایی از جمله بنیاد کریست و اروپایی نیز تا آخر امسال کمک‌های خود را به نهادهای جامعه مدنی ترکیه متوقف خواهند کرد.

مقامات بنیاد کریست به تقاضای صدای امریکا برای اظهار نظر پاسخ نداد اما دونران دیگری که می‌خواهند کمک‌های خود را به کشورهای دیگر تغیر جهت دهند، به دلیل حساس بودن موضوع نخواستند نام شان گرفته شود.

گروه

XS
SM
MD
LG