لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: به تعامل با کشورهای خارجی و سازمان‌های بین المللی متعهد هستیم


وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفته است که پس از این، با معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همکاری نخواهد کرد و این دفتر را "طرف مخالف" می‌داند.
وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفته است که پس از این، با معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همکاری نخواهد کرد و این دفتر را "طرف مخالف" می‌داند.

یک سخنگوی طالبان می‌گوید که حکومت این گروه آمادهٔ تعامل با جامعهٔ بین المللی است. پیش از این، در پی انتقادات از قانون جدید این گروه، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته بود که از این به بعد با هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) همکاری نمی‌کند.

ملل متحد و اتحادیهٔ اروپایی هشدار داده‌اند که قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان که زنان را به پوشش کامل مجبور می‌سازد و صدای آنان را عورت توصیف کرده، ممکن ابعاد تعامل کشورهای خارجی و سازمان‌های بین المللی با این گروه را صدمه بزند.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان، در پیامی که به خبرنگاران فرستاده گفته است که حکومت این گروه "به تعامل مثبت با تمامی کشورها و سازمان‌ها در تطابق با قانون اسلامی متعهد است."

او گفته است که تعامل یگانه راه دست‌یابی به حل مشکلات، پیشرفت و گسترش روابط است و از کشورها و سازمان‌های خارجی خواست تا با این گروه تعامل مثبت داشته باشند.

یک روز پس از آنکه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از قطع همکاری با معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان خبر داد، سخنگوی این سازمان گفته است که ملل متحد به تعامل خود با تمامی طرف‌ها به شمول طالبان در این کشور ادامه می‌دهد.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد،‌ ناوقت روز جمعه ۳۰ اگست (نهم سنبله) در شهر نیویارک به خبرنگاران گفت که در کنار تعامل با طالبان، ملل متحد برای بهبود حقوق بشر و برابری در افغانستان تلاش خواهد کرد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان روز جمعه گفت که پس از این، با معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همکاری نخواهد کرد و این دفتر را "طرف مخالف" می‌داند.

این وزارت افزود که پس از این یوناما به دلیل "ادامه تبلیغات دروغین"، هیچ کمک و همکاری با این اداره نخواهد داشت و در آینده به عنوان "طرف مقابل" نگریسته خواهد شد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و کسانی که از قانون جدید این وزارت انتقاد کرده اند، خواست که به "ارزش‌های دینی و مذهبی مسلمانان" احترام بگذارند و از ادامۀ این انتقادها خودداری کنند.

سخنگوی ملل متحد بار دیگر، توشیح قانون جدید وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان را محکوم کرده و افزود که آنان به گونۀ واضح از تصمیم برای حذف بیشتر زنان در این کشور انتقاد کرده‌اند.

به گفتۀ وی آنان بر اساس دستور شورای امنیت به کار شان در افغانستان و همچنان به تعامل با تمامی ذینفعان به شمول گروه طالبان ادامه خواهند داد.

او اضافه کرد: "ما همیشه به دستور شورای امنیت این کار را انجام داده‌ایم و می‌گویم بی‌طرفانه و با حسن نیت از نورم‌های سازمان ملل متحد پشتیبانی می‌کنیم و پیام‌های حقوق بشر و برابری را پیش می‌بریم."

دوجاریک از مقام‌های طالبان خواسته است که برای "راه‌های بیش‌تری را برای تعامل دپلماتیک باز کنند".

یوناما هفته گذشته در مورد توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر رهبر طالبان و تاثیرات اجرای آن بر افغان‌ها اظهار نگرانی کرده و گفت که این قانون محدودیت‌های گسترده را برای رفتار فردی افراد اعمال می‌کند و به محتسبان صلاحیت‌های اجرایی می‌دهد.

یوناما در حالی بر پاسداری از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان تاکید کرده و از قانون جدید حکومت طالبان نگرانی کرده است که وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، به تاریخ ۲۱ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

طالبان گفته اند که این قانون به "آداب و اصول احتساب" پرداخته است. وزارت عدلیهٔ این گروه هدف آن را "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" ذکر کرده است. در این قانون روش‌هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند، نیز تجویز شده است.

در بخشی از قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، احکام مربوط به حجاب زنان گنجانیده شده و تذکر داده شده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است."

علاوه بر آن، در ماده ۱۳ این قانون صدای زنان که شامل آوازخوانی، نعت و تلاوت می‌شود و به طور کلی منع شده و گفته شده است که صدای بلند زنان "عورت" تلقی شده است.

توشیح قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان توسط رهبر این گروه، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و پیش از این، روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح، در واکنش با تنفیذ این قانون گفته بود که تداوم اجرای این قانون مانع پیوستن افغانستان در جامعه بین‌المللی می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG