لینک های دسترسی

Breaking News

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان ۵۶ درصد کمبود بودجه دارد


کمیشنری عالی ملل متحد گفته است که ۴۴ درصد کل بودجه مورد نیاز در افغانستان امین یا تعهد شده است.
کمیشنری عالی ملل متحد گفته است که ۴۴ درصد کل بودجه مورد نیاز در افغانستان امین یا تعهد شده است.

کمیشنری عالی ملل متحد با اشاره به اینکه برخی برنامه‌های اصلی این اداره در افغانستان نیازمند کمک‌های فوری است، گفته است که ۵۶ درصد کسر بودجه دارد.

بر اساس این گزارش، در مجموع برنامه‌های این نهاد ملل متحد برای سال ۲۰۲۴ به ۲۱۵.۹ میلیون دالر نیاز دارد که از این میان تا اکنون ۹۴.۷ میلیون آن که ۴۴ درصد کل بودجه مورد نیاز را تشکیل می‌دهد، تامین یا تعهد شده است.

این کمیشنری دیروز ۳۱ جولای (۱۰ اسد) با نشر گزارش "کمبود بودجه" گفت که برنامه‌های "مشارکت جامعه و توانمندسازی زنان، رفاه و نیازهای اولیه و خشونت بر اساس جنسیت" در معرض خطر بحران قرار گرفته و نیازمند بودجه فوری است.

در گزارش آمده است که زنان و دختران با تهدیدهای شدیدی از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت و محدودیت حقوقی برای کار و تحصیل، از سوی طالبان روبرو اند.

کمیشنری عالی ملل متحد هشدار داده است که بدون بودجه اضافی، محیط حفاظتی برای زنان و دختران افغان بدتر می‌شود که افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت و ازدواج زودهنگام و محدودیت دسترسی آنان به خدمات ضروری مانند مراقبت‌های صحی و آموزشی را به دنبال خواهد داشت.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که این چالش به شدت ایمنی، رفاه و آینده آنها را به خطر می‌اندازد.

در گزارش آمده است: "در سال ۲۰۲۴، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در نظر دارد از طریق فعالیت‌های حفاظتی هدفمند، از جمله سلامت روان و حمایت روانی - اجتماعی، ارجاع به خدمات مناسب، گفتگوی اجتماعی، افزایش آگاهی و ظرفیت سازی، به ۵۰هزار زن دسترسی یابد."

بر بنیاد گزارش، به دلیل کمبود بودجه، کمک‌های نقدی برای خانواده‌های آسیب‌پذیر در افغانستان در معرض خطر کاهش شدید قرار دارد که به طور بالقوه بسیاری این نیازمندان بدون حمایت برای نیازهای اولیه باقی خواهند ماند و آسیب‌پذیری‌های شان شدت خواهد یافت.

به باور کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، کمک‌های نقدی چند منظوره بسیار مهم است، زیرا به گیرندگان اجازه می‌دهد تا نیازهای خاص خود مانند غذا، دارو و لباس زمستانی را مرفوع کنند.

این اداره ملل متحد گفته است که در سال روان میلادی، قصد دارد تا ۵۱۸هزار و ۲۰۰ نفر از افراد آسیب‌پذیر را از طریق کمک‌های نقدی حمایت کند، اما برای دستیابی به این هدف به منابع کافی نیاز است.

گزارش گفته است که از سال ۲۰۲۲، محدودیت‌های طالبان و کاهش بودجه برای برنامه‌های زنان به طور قابل توجهی مانع دسترسی و توانمندسازی زنان شده است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است: "کمبود بودجه، مشارکت جامعه و ابتکارات توانمندسازی زنان را به خطر می‌اندازد، آموزش، فرصت‌های اقتصادی و خدمات ضروری حمایتی برای زنان و دختران را محدود می‌کند."

این کمیشنری برای سال روان میلادی، در نظر دارد از طریق فعالیت‌های مشارکت اجتماعی از ۷۵۸هزار نفر حمایت کند، اما این اداره ملل متحد تاکید کرده است که برای رسیدن به این هدف به بودجه کافی نیاز دارد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در حالی از کمبود بودجه گزارش می‌دهد که نیازمندی‌های بشری در افغانستان رو به افزایش است و نهادهای امدادرسان به شمول ادارات ملل متحد برای تطبیق برنامه‌های امدادرسانی در این کشور با کمبود بودجه مواجه اند.

ملل متحد گفته است که تا اکنون حدود ۷۲۰ میلیون دالر دریافت کرده است که کمتر از یک چهارم نیاز این سازمان است. این سازمان جهت تطبیق برنامه‌های امدادرسانی به نیازمندان در افغانستان برای سال ۲۰۲۴ میلادی ۳.۱ میلیارد دالر درخواست داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG