لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد: حملۀ انتحاری در کابل را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنیم


شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه پنجم سپتمبر (۱۵ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای حملۀ اخیر انتحاری در شهر کابل را "با شدیدترین الفاظ" محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان این رویداد ابراز تسلیت و همدردی کرد.

در حملۀ انتحاری که حوالی ساعت ۴:۱۵ عصر روز دوشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) در مقابل لوی سارنوالی افغانستان در ساحۀ دارالامان شهر کابل به وقوع پیوست، به گفتۀ طالبان، شش نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند. اما برخی از شاهدان عینی در شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که تلفات این رویداد، به شمول کشته و زخمی، بیشتر از ۳۰ نفر بوده است.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حمله را به دوش گرفت. این گروه گفته است که حمله بر دفتر سارنوالی حکومت طالبان در "انتقامجویی از مسلمانانی صورت گرفت که در زندان‌های طالبان به سر می‌برند."

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته اند که تروریزم با همه اشکال آن یکی از "جدی‌ترین تهدیدها" برای صلح و امنیت در افغانستان و جهان پنداشته می‌شود. آنان بر ضرورت به عدالت کشاندن عاملان، سازماندهندگان، تمویل و اجرا کنندگان اعمال تروریستی تاکید کرده اند.

در اعلامیۀ شورای امنیت ملل متحد آمده است: "هرگونه عمل تروریستی، جنایت و غیرقابل توجیه است، صرف نظر از اینکه انگیزۀ آن چیست و چه وقت، در کجا و توسط کی انجام می‌شود...نیاز است تا همه کشورها با همه ابزار، بر اساس منشور ملل متحد و دیگر قوانین بین‌المللی، با تهدیدها علیه صلح و امنیت بین‌المللی که از اعمال تروریستی ناشی می‌شود، مبارزه کنند."

حملۀ مرگبار اخیر در کابل، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و همه یک صدا ضمن محکوم کردن آن، خواستار به عدالت کشانیدن عاملان آن شده است.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، روز چهارشنبه چهارم سپتمبر (۱۴ سنبله) در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس این حمله را "تکان‌‌دهنده" و "ناموجه" خواند و گفت: "کسانی که مسوول اند، باید پس از تحقیقات کامل و محاکمۀ عادلانه، به دست عدالت سپرده شوند."

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، این رویداد را "تروریستی" و ضمن تقبیح آن گفت: "هدف قرار دادن افراد بی‌گناه را نمی‌توان توجیه کرد."

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان "تامین امنیت" را یکی از دست‌ آوردهای شان خوانده اند، اما گروه داعش همواره حملاتی را علیه جنگجویان این گروه، سفارت‌خانه‌های خارجی و مردم عام، به ویژه اقلیت‌های مذهبی، انجام داده است.

با وصف حملات متعدد داعش و نگرانی بین‌المللی از حضور و فعالیت داعش در افغانستان، گروه طالبان نگرانی‌های بین‌المللی را در خصوص تهدید داعش در افغانستان کم اهمیت جلوه داده و ادعا دارد که داعش در افغانستان به شدت سرکوب شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG