لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید انتقاد های امریکا از پاکستان معمای برای اسلام آباد


باراک اوباما و نواز شریف
باراک اوباما و نواز شریف

روش های اخیر ایالات متحده در قبال اسلام آباد و دیدگاه های شدیداً مخالفی که از کانگرس امریکا در مورد مساعی ضد دهشت افگنی پاکستان سرچشمه گرفته، برای پالیسی سازان پاکستانی و قانون گذاران آن کشور یک معما شده است.

روابط بین پاکستان وایالات متحده از دیر زمانی است در تلاطم قرار دارد. این روابط با وارد آمدن اتهامات در مورد این که عملیات ضد دهشت افگنی پاکستان فقط متوجه طالبان ضد حکومت آن کشور بوده است بیشتر کشیده شده است. امریکا می گوید پناه گاه های تندروان افغان به شمول شبکه حقانی در این عملیات ها دست نخورده باقی مانده است.

هفته گذشته در جریان مجلس استماعیه یک کمیته در کانگرس امریکا، زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان گفت که اسلام آباد هنوز هم در خفا از جنگویان طالبان و شبکه حقانی که منبع اصلی جنگ در افغانستان میباشند، حمایت می کند. خلیلزاد گفت حمایت پاکستان از این دو گروه به عقیده او، یک عامل عمده در بقا و موفقیت این گروه ها در جنگ علیه نیرو های امریکایی است.

زلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد

اما مقام های پاکستانی و سیاستمداران آن کشور این اتهام را رد کرده، آن را نگرانی های بی اساس، عنوان کرده اند.

اویس لغاری، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان پاکستان می گوید شراکت و همکاری بین واشنگتن و اسلام آباد برای مقابله با دهشت افگنی ادامه داشته و هر دو کشور این را تصدیق می کنند.

به گفته لغاری ایالات متحده همکاری نزدیک خود با پاکستان را ادامه خواهد داد، زیرا امریکا با کشور های مانند پاکستان که باور دارد در همکاری خود در این زمینه صادق است، همکار خواهد بود. لغاری گفت که این نوع مجالس استماعیه فقط برای آن است تا پاکستان را تحت فشار قرار دهند. اما این اقدامات تصویر امریکا را در اذهان عامه پاکستان خدشه دار میسازد.

شماری از قانون گذاران و گواهی دهننده گان در مجلس استماعیه کانگرس امریکا در واشنگتن تقاضا داشتند که مساعدت های مالی امریکا به اردوی پاکستان قطع شود و پاکستان به عنوان کشور حامی دهشت افگنی اعلام شود.

لغاری گفت که پاکستان به صورت فزاینده ای به خاطر شکست پالیسی امریکا در افغانستان، ملامت میشود. به گفته لغاری پاکستان باید قلمرو خود را از وجود دهشت افگنانی که در آن وجود دارد، پاکسازی کند و اینکار را به وجه احسنی به تناسب تمام جامعه جهانی که متفقاً در افغانستان میباشند، انجام داده است.

عملیات در وزیرستان شمالی

لغاری با این گفته های خود اظهارات چند سناتور امریکایی را که ماه قبل از پاکستان دیدن کرده و با جنرال راحیل شریف، لویی درستیز قوای مسلح پاکستان صحبت کردند، انعکاس داده است.

سناتور لیندسی گرهام که در جمع این سناتوران از وزیرستان شمالی که محل عملیات ضد دهشت افگنی در پاکستان است دیدن کرد از پیشرفت ها در این زمینه خبر داده بود. گرهام گفت که اردوی پاکستان مسیر درستی را در پیش گرفته و بخش های از پاکستان را پاکسازی کرده اند.

آقای خلیلزاد در استماعیه گانگرس امریکا به صراحت گفت که "پاکستان زرنگ و مکار است. هرگاه آنها احساس می کنند که تغییر در پالیسی امریکا رخ می دهد، اقداماتی کرده و امکان تغییر در مشی را دشوار می سازند. یعنی مکاره گی پاکستان یکی از دلایل ادامه حمایت امریکا از آن کشور است."

سناتور جان مک کین بعد از سفر به پاکستان در مصاحبه با صدای امریکا گفت که سناتوران تقاضای پیشرفت در مقابله علیه شبکه حقانی را مطرح کرده اند. مک کین گفت که این شبکه دست نخورده باقی مانده و قابلیت طرح حملات در آن طرف سرحد، در افغانستان را، دارا میباشد.

مک کین گفت: "شبکه حقانی هنوز مشکلات زیادی را برای افغانستان خلق می کند، ولی گام های موثری برای حل این مشکل برداشته شده است، اما هنوز نیز روابط نزدیکی بین این شبکه و آی اس آی وجود دارد. با آنکه رهبری نظامی علاقمند پیش رفت است، باز هم معلوم نیست که پاکستان علیه این شبکه دست به اقدام می زند یا خیر؟"

عدم پیشرفت در مقابله با گروه های مخالف حکومت أفغانستان در ماه می، موجب شد تا کانگرس امریکا مانع فروش هشت جت جنگی اف ۱۶ به پاکستان شود.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG