لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: افغانستان امسال تا ۳۵ درصد با کمبود گندم مواجه خواهد شد


برنامه جهانی غذا با اشاره به سومین سال خشکسالی در افغانستان و هجوم ملخ‌ها بر گندم‌زارهای ولایات شمالی افغانستان می‌گوید که احتمالاً این کشور با کمبود گندم مواجه شود.

این ادارۀ ملل متحد در آخرین گزارش خود گفته است که هرچند پیش‌بینی‌ می‌شود تولید گندم در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود یابد، ولایات غربی احتمالاً همچنان برداشت‌ کمتر از حد میانگین را تجربه می‌کنند.

در گزارش برنامه جهانی غذا آمده است: "کسر گندم ۳۰ تا ۳۵ درصد برای سال ۲۰۲۳ پس از سومین سال خشکسالی متوالی در افغانستان پیش‌بینی می‌شود."

گزارش حاکی است که هجوم مداوم ملخ‌ها در شمال افغانستان یک چهارم از برداشت گندم امسال (۱.۲ میلیون تن به ارزش ۴۸۰ هزار دالر) را تهدید می‌کند.

این ادارۀ ملل متحد افزوده است که عملیات کنترول ملخ‌ها برای کاهش تاثیر شیوع ۲۰۲۳ و کاهش خطرات شیوع بالقوه بزرگتر و ویرانگرتر در سال ۲۰۲۴ در حال انجام است.

این در حالی است که این سازمان، نخستین محمولۀ ۲۵۰ تنی آرد گندم کمک هند را از طریق گذرگاه هرات دریافت کرده است و قرار است که دوهزار و ۲۵۰ متریک تن دیگر نیز از طریق ترانزیت زمینی طی هفته‌های آینده وارد افغانستان شود.

این در حالی است که عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان به تازگی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان گفته است که امسال تا اکنون پنج میلیون تن گندم برداشت شده است.

عمری گفته است: "امسال ما و شما پنج میلیون متریک تن گندم دستاورد از ملک خود داریم و این نشانه‌ای همان است که در زمین‌های که سال‌های گذشته تریاک و خشخاش کشت می‌شد."

با آنهم، برنامه جهانی غذا گفته است که بحران اقتصادی ناشی از تحولات سیاسی از اگست ۲۰۲۱ در افغانستان و چندین دهه درگیری، شوک‌های اقلیمی و محدودیت‌های شدید بر حقوق زنان و دختران برای کار و ادامه تحصیلات عالی ترکیب شده و منجر به گسترش گرسنگی در افغانستان شده است.

برنامه جهانی غذا در این گزارش گفته است که از ابتدای سال روان میلادی ۱۵.۴ میلیون نیازمند را در افغانستان تحت پوشش برنامه‌های امدادرسانی قرار داده است، اما از ماه اپریل به اینسو مجبور شده است که هشت میلیون نفر را به دلیل کمبود بودجه از فهرست پاسخ اضطراری خود حذف کند.

این ادارۀ ملل متحد پیش‌بینی کرده است که ۱۵.۳ میلیون نفر بین ماه می تا اکتوبر سال روان میلادی به شدت دچار عدم مصوونیت غذایی خواهند شد و از جمله ۲.۸ میلیون نفر آن در سطح اضطراری قرار خواهند گرفت.

آمار این اداره نشان می‌دهد که ۳.۲ میلیون نفر در افغانستان، به شمول کودکان، دچار سوی‌تغذیه حاد استند و ۲۸.۸ میلیون نفر—دو سوم جمعیت افغانستان— به کمک‌های بشری نیاز دارند.

با وجود رقم بزرگ افراد گرسنه و فقیر در افغانستان، شاو وی لی، رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان، روز جمعه ۳۰ جون (نهم سرطان) به خبرگزاری رویترز گفت که پس از ماه اکتوبر بودجه‌ای برای کمک به افغان‌ها ندارند.

برنامه جهانی غذا تاکید کرده است که برای جلوگیری از افزایش رقم نگران‌کننده کودکان مصاب به سوتغذیه و گرسنگی در افغانستان به حمایت‌های مداوم جامعه جهانی نیاز است.

XS
SM
MD
LG