لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواستار ۱۴.۴ میلیون دالر برای کمک به زلزله‌زدگان هرات شد


کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان برای کمک به زلزله زدگان روز شنبه هرات خواستار افزایش تمویل مالی این اداره شده است.

ستیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد، روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) در یک نشست خبری گفت: "دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان امروز ۱۴.۴ میلیون دالری را برای افزایش کمک‌های خود به آسیب دیدگان زلزله‌های غم انگیز اخیر در غرب افغانستان درخواست کرده است."

بر اساس گزارش اداره زمین شناسی ایالات متحده، روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) زلزله با قدرت ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر ولایات هرات، فراه و بادغیس در غرب افغانستان را لرزاند که تلفات زیادی را در چهار ولسوالی ولایت هرات به ویژه زنده‌جان به بار آورد.

این اداره روز چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) گزارش داد که زلزلۀ دیگر با قدرت مشابه زلزلۀ نخست در غرب افغانستان به وقوع پیوست که بر اساس آمار مقامات محلی، سه نفر کشته و حدود ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

آخرین آمار دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد نشان می‌دهد که یک‌هزار و ۳۸۴ نفر در این حوادث طبیعی جان باخته و یک‌هزار و ۸۵۳ نفر دیگر جراحت برداشته اند.

این سازمان روز جمعه با نشر گزارشی گفته است که در این حادثه طبیعی ۱۹هزار و ۲۵۰ نفر به گونه مستقیم آسیب دیده اند که یک‌هزار و ۹۸ خانواده در ولسوالی زنده‌جان، ۹۱۴ خانواده در انجیل، ۳۸۵ خانواده در کشک/رباط سنگی، ۳۶۰ خانواده در گلران، ۱۲۱ خانواده در شهر هرات و ۱۹ خانواده نیز در کوهسان شامل این آسیب دیدگان اند.

این اداره ملل متحد همچنان تایید کرده است که زلزله‌ و پس‌لرزه‌های آن دوهزار و ۴۹۹ منزل مسکونی را با خاک یکسان کرده و بیش از ۵۶۰ منزل مسکونی دیگر را نیز به گونه قسمی تخریب کرده است.

اوچا گفته است که اولویت‌های فوری بشری شامل تهیه خیمه و سرپناه‌های انتقالی برای زمستان، تقویت سیستم‌های مراقبت از بیماری‌ها و بازسازی امکانات بهداشتی آسیب دیده است.

در گزارش آمده است که شرکای امدادگر بسته‌های پاسخ فوری از جمله خیمه، کمپل، کمک‌های غذایی و تغذیه، آب و تجهیزات حفظ الصحه، مراقبت‌های بهداشتی اضطراری و حفاظت را در محل به زلزله‌زدگان کمک می‌کنند.

گزارش گفته است:‌ "برنامه جهانی غذا بیش از ۹۵ تن مواد غذایی مخلوط را بین ۲۶۰۰ نفر در روستاهای نایب، شکیبان و سیاه آب در زنده جان و همچنین برای خانواده‌های روستای چاهک در ولسوالی انجیل توزیع کرده است. همچنین ۱۳۸۰ خانواده در روستای چاهک از توابع انجیل و روستای بوتان دهستان گلران بسکویت‌های غنی شده و مکمل های غذایی پنج متریک تن دریافت کردند".

همچنان برنامه جهانی غذا برای نیازهای ذخیره سازی احتمالی، هفت واحد ذخیره سازی سیار را از کابل به هرات فرستاده است.

اوچا گفته است که خدمات ضروری نجات دهنده مانند مراقبت‌های بهداشتی اولیه، بهداشت باروری، سلامت روانی و حمایت‌های روانی اجتماعی از جمله نگرانی‌های عمده سلامت آسیب‌دیدگان زلزله است.

به گفتۀ این اداره ملل متحد علاوه بر این، تقاضا برای مراقبت از تروما، ادویه، لوازم و تجهیزات وجود دارد.

گزارش گفته است: "چالش اصلی در محل، تجهیز بسته‌های بهداشتی، لوازم و تجهیزات طبی اضطراری است."

بر اساس معلومات اوچا،‌ امدادگران بخش صحی از زمان وقوع زلزله تا روز جمعه خدمات صحی را به بیش از ۲۰هزار نفر در ولسوالی‌های زنده‌جان، انجیل، کوهسان، شهر هرات، کشک/رباط سنگی و گلران ارایه کرده اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که برعلاوۀ کمک‌های از قبل اعلام‌شده، به تازگی ایالات متحده از طریق اداره انکشافی بین‌المللی این کشور ۱۲ میلیون دالر کمک فوری بشردوستانه به افغانستان را تعهد کرده است.

همچنان به گفتۀ اوچا صندوق مرکزی واکنش اضطراری سازمان ملل پنج میلیون دالر به زلزله‌زدگان تعهد کرده و کوریای جنوبی نیز یک میلیون دالر به صندوق بشردوستانه افغانستان کمک خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG